mandag den 15. februar 2010

Carrington


Nu har jeg for tredje gang set filmen Carrington med Emma Thompson i titelrollen, og jeg bliver stadig lige fascineret og berørt. Filmen handler om Dora Carrington – en engelsk maler med en række mere eller mindre problematiske forhold og en lettere alternativ livsstil. Men kærligheden til den ældre, homoseksuelle forfatter Lytton Strachey gik gennem hele hendes voksne liv som en rød tråd, og hun lagde aldrig skjul på, at det var denne – gensidige - kærlighed, der gav hende ro og fyldte hende med grænseløs glæde.

5 kommentarer:

Madame sagde ...

Det lyder meget spændende, Mia, og absolut en film for mig. Tak for anbefalingen! Engelske film og Emma Thomson står mit hjerte meget nær. Jeg kender ikke denne film, men kan genkende titlen - sikkert fra dengang, den havde premiere i biograferne. Kender du Mrs. Henderson presents? Det er også en dejlig engelsk film med fine skuespillere.

Ellen sagde ...

Jeg havde indtil nu ikke hørt om Dora Carrington, men historien kunne godt minde en smule om Sissinghurst og Vita Sackville-West. Hun var vist også en speciel personlighed... Sissinghurst (og Ms S-W) har jeg læst og hørt om; endnu ikke set, men det står min på 'Must see before I die'-liste.
Og 'Carrington' på min ønskeliste ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Jeg tror lige, at det er en film for dig (jeg kan efterhånden fornemme, at vi ligner hinanden lidt i smag på det punkt...).

Ja, du kan tro, jeg kender mrs. Henderson. Vi så den på en af vores "overraskelsesdage" da den gik i biografen... :-) Jeg er lige så begejstret for Judy Dench som for Emma Thompson. Dejlige damer!

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Sissinghurst og Vita Sackville-West står på listen over emner til et vist engelsk blad, vi begge to kender... :-) Jeg har været på Sissinghurst en del gange og er især begejstret for urtehaven dér.

Og du har ret i, at der er mange lighedspunkter, og det var også nogenlunde samme tid. Jeg er i øvrigt fascineret af så godt skuespilleren Jonathan Pryce ligner Lytton Strachey - Carrington malede nemlig billeder af ham... Hun var i øvrigt en glimrende maler, men hun var ikke kendt, mens hun levede, for hun ønskede ikke at udstille sine malerier...

Anonym sagde ...

Jeg elsker den film. Du ved det sikkert ikke, men jeg er en ægte Bloomsbury aficionado! Jeg har læst 7 Virginia Woolf-biografier og jeg kan åbenbart ikke få nok. Efterhånden har jeg også læst biografier om de fleste andre i Bloomsbury gruppen.

Frances Partridge som er med i filmen, var den længst levende fra den gruppe - hun døde først for et par år siden. Hun har selvfølgelig også skrevet sine erindringer, som står højt på ønskesedlen.