torsdag den 23. december 2010

Havregrynskugler og små florakager

Mums, mums. I dag har jeg bagt småkager, mens min mor har trillet havregrynskugler.

Begge dele har været fast tilbehør til julen hele mit liv, og uden havregrynskugler – ingen jul. I må hellere få opskriften:

250 gram små havregryn
200 gram melis
100 gram smør
50 gram kakao
3-4 spsk. kaffe
3 tsk. romessens

Æltes sammen og rulles til kugler. Nemt!

Bageopskrifter har jeg samlet, siden jeg var teenager, og nogle af dem er virkelig gamle. Og GODE!

Julens småkager består af vaniljekranse (der ikke er kranse, fordi de flyder ud), klejner, når vi gider (det gør vi så ikke i år), cognacsmåkager, specier og små florakager. Det er florakagerne, jeg har bagt i dag. Den opskrift kommer her:

250 gram hvedemel
50 gram sukker
50 gram smuttede mandler
200 gram smør
overtræk af:
100 gram flormelis
1 spsk. kakao
lidt madeira (eller cognac)

Æltes - trilles til små horn - bages ved 200 grader til de er lysebrune. Efter afkøling dyppes enderne i glasur. Også nemt! :-)

Ikke et ord om slankekure! Det er JUL!!!

3 kommentarer:

Madame sagde ...

Det lyder bare så lækkert - begge dele :-) I min barndom lavede vi havregrynskugler hver jul og lagde dem i kræmmerhusene på juletræet. Og først, når lysene var brændt ned, måtte man plyndre træet.

Nej nej, ikke et ord om slankekure :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Det var så hyggeligt, når man kunne finde ting i kræmmerhuse og hjerter. Jeg kan huske, at jeg altid gik på plyndring (selvfølgelig), når ingen lige så det - men vi puttede nu nogle meget lækre bittesmå pebermynter derned. Dem tror jeg desværre slet ikke man kan få mere; jeg kan ellers smage dem endnu... ;-)

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Yums,yums.
Glædelig Jul.