torsdag den 2. december 2010

Vi juler stadig på HEGNSLUND...




Der er så hyggeligt på Hegnslund - det smukke hus, som Gyldendals daværende direktør, Frederik Hegel, fik opført som sommerbolig i 1915. Det er et perfekt sted for et julemarked, og sneen gør selvfølgelig kun omgivelserne smukkere.

Historien bag huset er kort og kommer her:

Huset blev tegnet af arkitekt Henning Hansen, og da det i en vis grad blev bygget med genbrugsmaterialer, virker det ældre, end det egentlig er. Bygherren var irsk gift, så der er naturligt nok en meget engelsk stemning over det træbeklædte landhus, der har hvidmalede sprossevinduer, blyindfattede ruder og skodder. I den imponerende stue dominerer en kæmpestor pejs, og her er der selvfølgelig tændt op, mens julemarkedet står på. Huset indbyder i høj grad til hygge og er som skabt til dette formål.

I pejsestuen og de charmerende værelser både oppe og nede kan man se et stort udvalg af antikviteter og få masser af inspiration til julegaverne, og på 1. salens indvendige balkon kan man nyde en forfriskning, mens man hviler benene og beundrer de flotte dekorationer, som kunstmaleren Valdemar Andersen i sin tid udførte på loft og vægge.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

De perfekte rammer for et julemarked! Jeg håber du har tid til, at nyde det? God weekend til dig.

Madame sagde ...

Hvor lyder det smukt, Mia - jeg vil prøve at kigge forbi, og det hus lyser ualmindelig smukt! Vi har fået mere sne i nat, men jeg håber, vejene kan forceres ...

Rejen sagde ...

Gid der var lidt mere tid i weekenderne, man kan slet ikke nå alt det man gerne vil...jeg håber at du har nyt julemarkedet på Hegnslund...;-D

Loppe sagde ...

Kære Mia

Jeg nåede desværre ikke at komme forbi, det er en meget anderledes jul for mig i år,at læsetileksamen så man ikke får julet burde være forbudt *smil*..

Hvis du har flere julekalender nr. 7 med juletog tilbage, vil jeg mægtigt gerne købe en..

Glæder mig til du er tilbage her på bloggen.

Kh
Loppe