mandag den 23. maj 2011

MANDAGSTEMA: Leg og spil


Mandagstemaet er i denne uge Leg og Spil, og jeg er varm tilhænger af begge dele. Jeg tror heldigvis aldrig, at jeg bliver voksen nok til ikke at drømme om (endnu) en tur til Disneyland Paris - eller bare til at "tvære" min rare mand ud i et eller andet brætspil...

Man kan også kombinere leg og lærdom. Sådan som jeg gør, når jeg prøver at løse mine engelske krydsord her. Jeg har altid ét med i tasken, og så bliver ventetid omdannet til krydsordstid. Der er løsninger bagi, men jeg kigger selvfølgelig først til sidst, når jeg har kastet håndklædet i ringen. Det er en sjov og god måde at lære sprog på... :-)

Du kan se flere eksempler på leg og spil lige her...

21 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kryssord er gøy, det trimmer hjernen og er fin avkobling!

Rejen sagde ...

Jeg holder også meget af krydsord, dog bare på dansk..;-D

Susanne sagde ...

Masser af god leg og fordybelse i krydsord. Og sikke en skøn netbutik :)
Er vild med tekanderne!

Inge sagde ...

godt valg, jeg håber sørme aldrig vi bliver for gamle til at lege og lære.. :-)

Pialotta Sverige sagde ...

Svårare än så behöver det inte vara.. Korsord är en Kul Lek som roar mig oxså :)

Mette - Villa Landly sagde ...

Jeg elsker også krydsord, men synes faktisk de lidt for kendte danske kan blive lidt kedelige - men et andet sprog, det er da en fremragende ide. Det er virkelig med til at udbygge ordforrådet - tips tage til efterretning - TAK.

Knus
Mette
http://mette.landly.dk

Petunia sagde ...

Du har helt rett! Lik og lærdom er en bra kombinasjon! Jeg håper også at jeg aldri blir for gammel til å være litt leken, men noen karusell får du meg aldri opp i!!

Lavendel sagde ...

Jeg laver nogen gange scrabble på nettet på engelsk...men det er jeg sg ikke nogen ørn til!

Mia Folkmann sagde ...

Annemarie: Ja, det er nemlig en vældig god træning for hjernen... ;-)

Reje: Krydsord er i det hele taget sjove - også de danske. ;-)

Susanne: Hvis man kan lege og lære på samme tid, er det ekstra godt. Tak for dine søde ord om min netbutik - ja, tepotterne er herlige, ikke sandt?!

Mia Folkmann sagde ...

Inge: Det tror jeg ikke, at vi gør. Heldigvis for det... ;-)

Pialotta: Det er så godt med lidt hjernegymnastik, ikke?! :-)

Mette: Jeg er sikker på, at lignende krydsordshæfter findes på andre sprog også. God måde at lære ord på... ;-)

Petunia: Jeg er altså heller ikke så vild med karusseler - jeg husker endnu en meget ubehagelig tur, jeg havde som barn... ;-)

Lavendel: Scrabble på nettet? Det kunne ellers være sjovt at prøve... ;-)

Madame sagde ...

Skønt eksempel på leg - jeg bliver jævnligt tævet i ludo og en 6-årig :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Jeg elsker også Ludo - der bliver ikke lagt fingre imellem, når jeg spiller med min rare mand! ;-)

Anonym sagde ...

Hjernetrim er bra, og ekstra utfordrende med engelsk kryssord.

Gowings sagde ...

Arrowwords,- er det krydsord på engelsk, eller navnet på bladet (jeg troede det hed crossword puzzle el. lign.)

Brittsol sagde ...

Smart måde at lære sprog på, det har jeg aldrig tænkt over, men jeg hører en gang imellem lydbøger på engelsk.

Sussi / Sussinghurst sagde ...

jeg holder også af danske krydsord, og jeg taler deværre slet ikke godt nok engelsk til at kunne løse engelske krydsord.
Skynd dig med den BB, jeg skal på efterløn til næste år :) :)

Mia Folkmann sagde ...

Garnkurven: Hjernetrim er godt - det holder den frisk og fuld af gode ideer... ;-)

Gowings: Det mener jeg også, at det hedder. Arrowwords må være navnet på bladet... Der er mange forskellige blade af denne type i England, men lige netop Arrowwords har resultater bagi. Og dem skal jeg jo bruge for at blive klogere... ;-)


Brittsol: Jeg kan også lide at høre lydbøger på engelsk - især når jeg går i køkkenet (ikke så tit) eller kører bil (tit)... ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Sussi: Jeg skynder mig, jeg skynder mig... Åh, jeg kan næsten ikke vente... Har indrettet det hele - det bliver noget med to værelser "en suite" (altså med eget bad), morgenmad i havestuen, dejlig opholdsstue til gæsterne med pejs (man kan selvfølgelig også sidde i havestuen og se på udsigt og dyr) - det bliver bare så SJOVT! Hollymount B&B - here we come... ;-)

Marianne sagde ...

Ja men sikke da et besvær for at komme på ferie. Flot at I gjorde det. Sidst jeg tog på ferie gik der 4 timer fra carport til jeg sad på hotel i syd Italien og jeg havde stort set igen bagage med. Ting er blevet nemmere.

Donald sagde ...

Hvis man kan lide krydsord, så er det en god måde at lære Engelsk, men ellers kan man også lære ved bare at læse løs om sin foretrukne hobby eller sit foretrukne spil :)

Mia Folkmann sagde ...

By Marianne: Jamen, jeg tror slet ikke, at jeg kom afsted, hvis jeg skulle alle de ting igennem. Men man tænkte nok ikke så meget over det dengang; sådan var det bare! ;-)

Donald: Det er i hvert fald en ret sjov måde at udvide sit engelske ordforråd på. Men det kan man selvfølgelig også gøre ved at høre engelske lydbøger eller læse engelske bøger. Hver ting til sin tid, ikke?! ;-)