torsdag den 28. juni 2012

Kemi på kroppen


Jeg læste et sted, at kvinder udsætter sig for utroligt mange kemiske substanser hver dag, når de bruger make up og parfume. Hvert produkt indeholder et vist antal syntetiske stoffer, der på ingen måde gør noget godt for kroppen, og den samlede sum af stoffer løber hurtigt op. Det er jo ikke usædvanligt, at mange kvinder bruger:
  1. Mascara
  2. Eyeliner
  3. Øjenskygge
  4. Læbestift
  5. Puddercreme
  6. Rouge
  7. Hårshampo
  8. Kropsshampo
  9. Sæbe
  10. Deodorant
  11. Parfume
  12. Bodylotion
  13. Håndcreme
  14. Rensecreme
  15. Hårlak
  16. Hårfarve
  17. Neglelak
  18. Neglelakfjerner
  19. osv.
Der er sikkert mere, der kan komme på listen, men min fantasi slog ikke til - og i hvert fald kan det nok være klogt at begrænse sig og især vælge de naturlige og økologiske produkter.

9 kommentarer:

Ellen sagde ...

Vi overlever såmænd nok, Mia - tænk bare på de gamle romere, som brugte blyholdige cremer og ditto makeup - der kunne man tale om at leve livet farligt ;-)

Mændene er efterhånden ikke så meget bedre - de bliver mere og mere forfængelige og tilbøjelige til kunstige forskønnelsesmidler, siges der ...

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Ja, det har givetvis ikke været meget bedre i gamle dage. Det med mændenes brug af forskønnelsesmidler kender jeg ikke så meget til - min rare mand er jo så naturligt køn... ti hi... ;-)

Madame sagde ...

Uha ja, hvor har du ret, Mia - vi bør vælge de naturlige og økologiske produkter. Det jeg udelukkende gøre fra nu af!

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Man kan få mange lækre ting i de mere skånsomme udgaver, ved jeg... :-)

Krearier sagde ...

Den værste har du ikke nævnt: Foundation ;-)
Om jeg begriber, at folk kan holde ud at have sådan en kemisk maske på hver dag. .......
Fertiliten bliver dårligere og dårligere og ja, det skyldes i høj grad mængden af de ting du nævner Mia :(

Mht. økologiske produkter, så husk, at hvis bare 10% er øko, så er produktet økologisk.
Det synes jeg faktisk er noget af en tilsnigelse, og burde ændres til mindst 50 % ell. lign.

Jeg bruger svane og allergimærket ting og sager, og er derfor lige glad med om de er økologiske eller ej :D

Økologi er også en værre C02 sviner - men det er en hel anden snak ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Ja, det er ikke specielt rart at tænke på. Men noget vil jeg undvære og noget vil jeg IKKE undvære. Og sådan har de fleste det nok, og det må så blive deres egen sag. Men noget mere oplysning ville være godt, så man foretog sine valg på et lidt mere velfunderet grundlag. Foreløbig prøver jeg at undgå parabenerne, og så tager jeg lidt let på resten. Måske bliver jeg klogere en dag? :-)

Brittsol sagde ...

Man kan købe flere og flere produkter uden kemi. Der er f.eks. Danske mærker som Nilens jord.
Men det kan jo undre en, at det er tilladt med al den kemi, også i rengøringsmidler.

Mia Folkmann sagde ...

Krearier: Jeg bruger heller ikke foundation - af samme grund som du skriver. Og jeg er helt enig i, at 10% er alt, alt for lidt, men man må hele tiden tænke sig om og bruge det, der er bedst på markedet... :-)

Fruen i Midten: Jeg har også nogle ting, som jeg ikke vil undvære, men jeg sørger for at gå visse dage (når jeg sidder i min egen "hule" og skriver f.eks.) uden noget som helst. Så kroppen får tid til at hvile lidt... :-)

Brittsol: Nilens jord har jeg aldrig prøvet, men det ser så lækkert ud. Jeg vidste ikke, at det var uden kemi - hmmm, det må da undersøges nærmere... :-) Nej, selvfølgelig burde det ikke være tilladt med kemi i rengøringsmidler; det kan da sagtens lade sig gøre at gøre rent uden...

Krearier sagde ...

Nilens jord er også det mærke jeg vurderer er bedst pt. Sidegevinsten er, at jeg ENDELIG har fundet en mascara der ikke drysser. Juhuuuu.

Mht. neglelakke bruger jeg Essie - de skulle også være nogle af de "reneste". De stinker ikke, lige som mange andre mærker gør .....

Min datter - der bliver 12 år lige om lidt - har allerede et godt kritisk forhold til kemi - gad vide hvor hun har det fra. Ha ha.
Når make-up begynder at blive rigtig interessant, køber jeg gerne de "bedste" ting, selv om de kan være langt dyrere.
Jeg vil SÅ gerne være mormor nemlig, så jeg beskytter hende mod kemi, så godt som man nu kan , uden at være hysterisk :)