lørdag den 15. december 2012

Højt fra træets...

For nogle år siden købte jeg et kunstigt juletræ til mit showroom. Den slags bruger englænderne jo meget, og da det skulle holde hele december, nyttede det ikke med et rigtigt træ. Af forskellige årsager fik jeg dog ikke brugt det, og da det så så livagtigt ud, satte jeg det lillejuleaften ind i stuen for at pynte det - det kunne jeg jo lige så godt, når jeg nu havde det.

Det virkede også ganske udmærket. I hvert fald i starten. Jeg nåede lige at pynte det fint med alt det gamle pynt og endda udstøde et "næh, hvor er det pænt". Så begyndte det elendige træ af smide det yderste led af hovedparten af grenene. Da det var dér, pynten sad, endte jeg med at ligne en tegneseriefigur, der prøvede at gribe nedfaldne glaskugler med alt, hvad man nu engang kan gribe med...

Ikke så smart, men heldigvis overlevede julepynten stort set. Selv om jeg stadig har træet, der lige nu står ude på terrassen og fortsat ser meget ægte ud, så foretrækker jeg den ægte vare.

I år skal jeg ud og finde mig et fint rødgran. Og det skal være af en passende størrelse, så jeg kan få al pynten på, for jeg skal bruge en del jule-fotografier til kommende projekter.

Og jeg vil helt lade være med at tænke på H. C. Andersens fortælling om juletræet...;-)

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Stakkels juletræ der tabte de yderste led af grenene!
Jeg håber vi må se dit pyntede ægte juletræ - her skal vi også ud og finde et, og det er sjovt, for jeg glæder mig som et lille barn ... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Det kan jeg godt forstå; jeg håber, at du finder et smukt træ og får en dejlig juleaften... :-)

Stegemüller sagde ...

Der er ikke noget så skønt, som et smukt pyntet juletræ; det får mig altid til at tænke på "Peters jul", som jeg har læst rigtig mange gange.

Jeg håber, du finder en smuk rødgran til din jul.

Mia Folkmann sagde ...

Stegemüller: Ja, Peters Jul ligger også fremme her og er julens "manual"... ;-)

Rejen sagde ...

Det er nu bedst med et ægte juletræ..God juletræsjagt..;-D

Fruen i Midten sagde ...

Hihi, det får mig til at tænke på den gang, vi besøgte gode venner i USA - i oktober. Vi havde noget Georg Jensen jule-tingeltangel med, og vips blev det sat på træet. Det stod nemlig i al sin plastic-glans bag en jalousi-væg ... Håber, du finder det helt rigtige træ. Jeg vil også gerne afsted i morgen, men familien er sofa-liggende, så jeg ved ikke rigtig, om det kan blive til noget.

Ellen sagde ...

Haha, jeg kan se dig for mig ... Pluto, der tager alle midler i brug for at redde julepynten :-D
Så hellere edn ægte vare, der holder, men bare drysser lidt.

Mia Folkmann sagde ...

Reje: Ja, så absolut! Tak... :-)

Fruen i Midten: Ja, det er meget brugt både i England og USA; da vi var i UK her i november, var der kunstige juletræer alle vegne - også nogle med sne på - og det kunne godt virke lidt "overvældende"... ;-)

Ellen: Ha, ja der var meget Pluto over mig den dag. Jeg er helt bestemt også til den ægte vare, og de ægte juletræer er vist også ved at snige sig ind på englænderne. I hvert fald ligger der juletræsmarker i nærheden af Hollymount.