torsdag den 17. januar 2013

Butiksdød

Der er efterhånden rigtig mange butikker, der bukker under herovre.

Forleden var det fotokæden Jessops, der lukkede dørene for sidste gang - og nu er det HMV. Butikskæden, som nok de fleste kender fra besøg i London, og hvor jeg i hvert fald personligt har købt utallige plader, CD'ere og film.

Da jeg gik ind i min vante tøjbutik for at købe en bestilt hue til min mor, fik jeg at vide, at butikken nu kun eksisterede i internet-version.

Byernes hyggelige hovedgader bliver unægtelig noget triste - og det gælder selvfølgelig ikke bare her, men også hjemme - når butikkerne én efter én drejer nøglen om.

 For at gøre vores egen personlige indsats for bevaring af de elskede bogbutikker brugte vi mindst en time med at søge efter lækkerier på hylderne. Og fandt hver en god stak, som vi nu sidder og hygger os med...

Foto: Beverly & Pack

9 kommentarer:

Krearier sagde ...

For mange år siden lå der en HMV i Odense, og jeg troede egentlig at kæden var sten død for længst.

Som du nok husker, er jeg ikke den store shopper, men når jeg f.eks. køber tøj til datteren, foregår det altid online, så jeg er bestemt een af de store "syndere" :(

Jeg har selv gang i en god bog, så jeg overvejer at krybe op i sengen og læse, selv om klokken ikke er meget ;-)

Unknown sagde ...

It is such a shame about HMV. We have a HMV in our nearby town of Loughborough and I was always using it, I guess the problem is so many people buy online now which is probably the main reason why they are loosing money which is a shame. I much prefer going to a shop and purchasing it there. Looks like in future it will have to be online :-(

Mia Folkmann sagde ...

Krearier: Jeg vidste ikke, at vi havde haft en HMV i Danmark... Ja, jeg er jo også selv synder, når jeg ligefrem har en netshop - men hver ting til sin tid, synes jeg. Det er nu en stor glæde at gå og kigge i bøgerne i en boghandel, så jeg håber, at de overlever...

Mia Folkmann sagde ...

Nick: It is a shame - I just bought some DVD's in HMV i Worcester the other day... Some things are fine to buy online, but others are not, and I don't hope that the bookshops will be next in line to close...

Lisbeth sagde ...

Ja butiksdøden kan man se i mange lande desværre..:-(
Great Malvern ser virkelig skøn ud.
Det er ikke meget vi fik udforsket af England i det område da min mand jo var fra Tyne and Wear område. Hans far var Skotte og hans mor fra Orkney øerne.
Scotland var vi jo en hel del, men ville så gerne have besøgt Orkney.
Sjovt hvor norske mange af navnene er der, det var nok de norske vikinger der hærget der...;-)
Måske man skulle satse på at besøge de mere sydlige dele af England her på mine ældre dage, det kunne jeg godt tænke mig.
Så kunne man jo bo på din kommende B&B..:-)

Hej fra Lisbeth

Madame sagde ...

Hvor er det dog trist med alle de butikker, der må dreje nøglen om. I vores hovedgade i Frederiksværk står det også slemt til. Godt I gør en personlig indsats for bevaring af jeres elskede bogbutikker!

Mia Folkmann sagde ...

Hyacinth: Jeg synes, at det er en rigtig god idé at udforske de sydligere dele - og du ville være meget velkommen her hos mig... :-)

Madame: Ja, det er et trist syn. Jeg håber, at udviklingen vender - om ikke andet den dag, hvor byerne ligger øde hen...

Deborah sagde ...

Det er en forfærdelig udvikling. Bare se på Odrupvej Mia, som stort set ingen butikker har tilbage. Indenfor ganske få måneder, er der lukket eller flyttet en 4-5 stykker.

Og du har ret, jeg har også købt uendelige mængder hos HMV, og noget jeg stadig ville have gjort på mit næste Londonbesøg.

Mia Folkmann sagde ...

Deborah: Det er bare så trist, og jeg forstår ærlig talt ikke, hvorfor det er SÅ forjættende at købe online. Jo, visse ting som film og den slags, men ellers er det da en fornøjelse at gå og finde de ting, man kunne ønske sig (siger jeg, der jo har en netbutik, men jeg mener det alligevel)...