torsdag den 18. april 2013

En dag i Hollands hovedstad

Vi tilbragte hele lørdagen i Amsterdam. Og selv om jeg vidste, at hollænderne cyklede meget, så var det alligevel et overvældende indtryk at se cykelparkeringen på Amsterdams banegård...

 Vi havde ønsket at besøge Amsterdams Rijksmuseum, hvor der blandt andet er en stor samling af Rembrandts kunst, men da museet netop denne dag blev åbnet under stor festivitas efter at have været lukket et helt årti, måtte vi indse det umulige i det.

I stedet besluttede vi at se Amsterdam Museum, der var meget spændende og flot. Og på vejen kom vi forbi et lille "husbådsmuseum", der også skulle kigges nærmere på - jeg har altid været så fascineret af livet på kanalerne.



Efter gode kaffepauser var det tid til kanalrundfart, for sådan en tur på vandet giver et godt indtryk af en by, synes jeg. Og resten af dagen blev der kigget på nogle af de butikker og gallerier, som Amsterdam har så mange af, og jeg elsker at blive inspireret af sjov kunst og glade påhit.



En af de glade påhit var i øvrigt et tulipanmuseum... ja, sådan ét skal man da ha' i Amsterdam... :-)

9 kommentarer:

Ellen sagde ...

Haha, ja, hvis ikke man skulle have et tulipanmuseum i Amsterdam, hvor så?
Tak for et hyggeligt gensyn med byen, som jeg kun har kigget på i tre aftener i forbindelse med et kursus dernede engang ... jeg var meget betaget af alle kanalerne :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Det var jeg også - men Amsterdam er ikke den eneste hollandske by med kanaler. Der er mange, og jeg besøgte én mere om mandagen. Det kommer vi til... ;-)

Rasmine sagde ...

Jeg elsker kanalrundfarter og tager på flere i København hvert år. Det ville helt afgjørt være en god idé med en kanalrundfart i Amsterdam til en afveksling ;-)

Madame sagde ...

Hvor lyder det spændende, Mia - en ferie i Amsterdam (igen) står højt på min ønskeseddel. Det var synd, at I ikke kom ind og så Rembrandts kunst, men I havde heldigvis mange andre dejlige oplevelser ... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Kanalrundfarter er altid en dejlig oplevelse - vi fik én til om mandagen, som jeg fortæller om senere... :-)

Madame: Det er godt at have noget til gode - Amsterdam kan man besøge MANGE gange... ;-)

Stegemüller sagde ...

Kanalrundfarter er en dejlig måde at se en by på. Det er som om man ser alle husene på ny og på en helt anden måde end når man går. Jeg tager gerne en kanalrundfart i København hver sommer.

Mia Folkmann sagde ...

Stegemüller: Jeg holder også af kanalrundfarter i København. Det er nemlig sådan en god måde at se byer på... :-)

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

Har ikke været i Amsterdam siden 1995, så super dejligt med dine billeder derfra. Vildt med alle de cykler :-)

Benedicte sagde ...

Amsterdams kanaler og cykler er altid et besøg værd. Jeg synes det er en herlig by. Og så kan man få masser af eksotisk mad - kolonitiden har bragt interessante ting til byen, bl.a. de indonesiske og afrikanske køkkener.