tirsdag den 18. juni 2013

Sparetips #2 - indkøb

Når jeg vil være superøkonomisk med hverdagsindkøbene, så tager jeg i byen uden dan- eller andre kort, men med kontanter. Og så medbringer jeg en huskeliste, som jeg holder mig ret slavisk til.

Jeg tager ikke flere penge med end nødvendigt. Der er ikke råd til impulsindkøb, slik eller hvad man nu ellers kan falde for - jeg ved, at jeg skal sørge for at få de ting, der står på indkøbslisten, og jeg går rundt og tæller sammen i hovedet (eller på mobiltelefonens lommeregner), så jeg ikke kommer til at købe for mere, end jeg har.

Hver gang føler jeg, at jeg på denne måde virkelig får noget for pengene. For hver krone bliver lige vendt og drejet i langt højere grad, end når jeg bruger kort. Og der går sport i at bruge så lidt som muligt - og ofte har jeg penge med hjem eller mulighed for at udnytte et godt tilbud.

I øvrigt læste jeg, at 46% af englænderne foretrækker kontanter. Jeg forstår dem... 

Foto: Conespider

14 kommentarer:

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: De kan jo også negle ens kreditkort (eller pengene på kontoen, hvis de lurer koden af)... ;-)

Anette sagde ...

Når jeg rigtig skal spare, både i tid og økonomi, køber jeg mine varer på nettet og får dem leveret til døren. Jeg bruger nemlig.com.

Det koster godt nok lidt at få varerne leveret, men det sparer jeg hurtigt på de varer der IKKE kommer med i kurven. Og så tvinger det mig til at købe ind til flere dage, da der er et minimimsbeløb man skal købe for.
KH Anette

Lillian sagde ...

Super godt sparetips. Det vil jeg straks gå i gang med at afprøve :-)

Rasmine sagde ...

Ja, men kreditkortet kan spærres med omgående virkning, og til det helt store skal de bruge en pinkode, som jeg kun har i hovedet. Desuden fylder og vejer et kreditkort velsignet lidt.

Mia Folkmann sagde ...

Anette: Det er også en rigtig god idé. Når man sidder og bestiller ved computeren bliver man ikke så nemt fristet. Jeg får selv bragt varer, især op til jul eller når det er tunge ting, så det er mest de ting, jeg gerne selv vil udvælge mig, jeg køber til daglig.

Lillian: Det virker for mig... :-)

Rasmine: Det gør mine penge (desværre) også... ;-)

Madame sagde ...

Dejligt spareråd, Mia - man kan nemlig spare rigtig mange penge på den måde ... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Man KAN i hvert fald ikke komme til at købe noget, der frister...;-)

Kisser sagde ...

Det råd er ret brugbart. Tak for det.

Lone sagde ...

Når jeg går i supermarkedet alene er jeg ret god til at gå med skyklapper på og kun købe, hvad der står på dosmersedlen. Men er husbond med og styrer forløbet, sakker jeg bagud og falder over nogle unødvendige ting :-)

Mia Folkmann sagde ...

Kisser: Selv tak... :-)

Lone: Nogle gange er det lettere end andre gange, og hos os er der også mere "hyggekøb", når vi handler sammen... ;-)

Lisbeth sagde ...

Ja det med kontanterne har jeg prøvet for flere år siden da børnene boede hjemme.
Altid en indkøbsseddel med og et maxbeløb at handle for.
Men havde altid ekstra kontanter at handle for. Med 4 hjemmeboende børn var det svært at ikke slå til hvis man faldt over gode tilbud.
I dag handler jeg alt tøj,gaver, ting til huset på nettet.
Min datter køber ind mad til os alle og jeg skriver en seddel om hvad jeg mangler..:-)


hej fra Lisbeth

Mia Folkmann sagde ...

Hyacinth: Det gør tingene lidt nemmere på mange måder, hvis man kan handle flere sammen, så man bedre kan udnytte gode tilbud og få mængderabat. Jeg kan huske, da jeg var enlig og ugift, at det var næsten lige så dyrt som at være to. :-)

Ellen sagde ...

Haha Mia, det er godt, hvis det virker for dig ... jeg ville ærgre mig gul og grøn, hvis jeg skulle gå glip af et godt tilbud (IKKE en unødig fristelse), fordi jeg ikke havde penge nok med i byen.
Jeg tror, jeg vil gå over til nethandel på dagligvareområdet, hvis jeg virkelig skulle spare penge - der kommer lige som ikke andet i 'kurven' end det, man melder ind ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Alle mine sparetips er dem, der virker for mig - ikke nødvendigvis for andre. Men måske alligevel...?!

Jeg køber også tit ind via nettet, men primært de tunge hverdagsting og især op til helligdagene hvor man skal have meget. Friske grønsager og frugt vil jeg gerne "håndplukke" selv... :-) (Og i øvrigt kan man ikke få ALT i netshoppen af en eller anden grund...)