onsdag den 19. juni 2013

Sparetips #3 - bil

En af de tidligere....
Passer du godt på din bil? Det er i hvert fald klogt at gøre det - tro mig, jeg har i den grad erfaring på det punkt!

Vi har i vores liv haft en Guds velsignelse af biler. Min rare mand har en vis svaghed for de firehjulede (som jeg udmærket forstår), og derfor kan fristelser i form af lak og læder med mellemrum komme på tale.

Men jeg har lært - på den hårde måde - at man kan bruge uanede mængder af penge på disse fristelser. Derfor er vores nuværende bil ikke en laber larve som den på billedet, men en fornuftig sag, som jeg har valgt. Den er måske ikke så "sjov", men den kører fint og er god og pålidelig. Og den kommer forhåbentlig til at holde i mange år.

Her kommer så pointen: Især i vore dage gør vi klogt i at passe vores bil, så den holder længst muligt. For biler er dyrest de første år. Vi kender nok alle historien om, at en ny bil taber mindst ti procent i værdi, når den forlader forhandleren, og derfor er det selvfølgelig ikke nogen god forretning at sælge den kort efter.

Min tidligere chef sagde, at man aldrig måtte se sin bil som en investering - det var og blev en (stor) udskrivning. Han havde ganske ret, må jeg jo erkende. Omvendt har bilforhandleren aldrig ret, når han siger, at lige præcis den bil holder prisen godt ved salg. Det gør den ikke!

Men når man nu ikke kan undvære denne omvendte pengemaskine, hvad så? Ja, man kan da i det mindste prøve at få den til at tjene sig selv hjem, så godt det lader sig gøre: 
  1. Overhold service - både for din egen skyld og fordi det har stor betydning, når bilen skal sælges.
  2. Overvej om det ikke ville være klogt med rustbeskyttelse.
  3. Få bilen checket hos FDM eller på værksted, inden fabriksgarantien udløber. Evt. fejl kan så blive rettet uden beregning.
  4. Husk at tage kørselsgodtgørelse, hvis du kører firmakørsel i privat bil. Det løber op!
  5. Vask bilen med jævne mellemrum, så støv og skidt, der ridser lakken, kan komme af.
Om det ville være en bedre forretning at købe en brugt bil? Det kan det være - hvis man er heldig. Vi har købt adskillige supergode brugte biler til en rimelig pris, men til gengæld er reparationerne uhyggeligt dyre, når de kommer. Og det gør de!

12 kommentarer:

Rasmine sagde ...

Man kan også sørge for at komme til at bo et sted,hvor en bil ikke er en nødvendighed ;-)

Bortset fra det har jeg aldrig kunnet forstå, hvorfor man selv skal sørge for rustbeskyttelse. Er det noget med, at det er der ikke brug for i andre klimaer, eller hvad?

Lene Megan sagde ...

Jeg er glad for min gamle Toyota James! :) Jeg håber, at han går gennem sit syn sidst på året, så jeg i det mindste kan nyde godt af ham et par år endnu.

God dag til dig! :)

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Det er så den allermest fornuftige løsning - men der er lidt langt at gå til England... ;-)

Det har noget med klimaet at gøre, ja. Danmark har ikke et godt klima for biler, og vi salter meget på vejene. Det kan biler ikke lide...

Megan: Det kan godt betale sig at passe på de gode, gamle biler. Vores er nu blevet til en Ford Mondeo - ikke specielt ophidsende, men den kører altså godt. Det må selv min rare mand indrømme... ti hi... :-)

Rasmine sagde ...

Der kører tog til færgen ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: He he, ja, men der kører ikke tog ud til mit hus på bøhlandet... ;-)

PS. Nej, heller ikke busser... ;-)

Madame sagde ...

Fine råd - jeg er helt enig i, at man skal passe godt på din bil og ikke udskifte den hurtigt, hvis den er købt fra ny. Vi har en Honda Civic, som nu er 8 år, og den bliver passet som en baby ... :-)

Annette sagde ...

Hvor er dine råd om besparelser i hverdagen en god ide, som vi alle i mere eller mindre målestok kan gøre brug af.

Min mor sagde også altid "Det skal gås væk" og i mange tilfælde er det heldigvis nok med en gåtur i stedet for at fylde sig med alverdens medikamenter.

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Vores har kun rundet de to, men jeg ser frem til mange år i selskab med min Ford Mondeo, så den skal også passes som en baby... :-)

Annette: Det glæder mig, at du synes om mine råd. Nogle er mere brugbare end andre, så det er bare det, jeg har erfaring med. Hvor sjovt, at din mor også altid sagde "det skal gås væk". Jeg er sikker på, at det i mange tilfælde passer... :-)

capac sagde ...

Og her er lidt flere sparetips til bilisten - Kør grønt...

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Groen-Transport/korgront.aspx

Mia Folkmann sagde ...

capac: Hvor er det sjovt, at du skriver det - jeg kørte lige en tur og sad og tænkte på det samme. Det skal vi da også have med. Tak for tipset... :-)

Gowings sagde ...

For 13 år siden anede jeg reelt ikke noget om bilers mekaniske indretning. Nu har vi haft tre brugte biler i 15-30.000 kroners klassen, så nu ved jeg rigtig meget om bilers mekaniske indretning.

Mia Folkmann sagde ...

Gowings: Ha! Ja, det kan jeg forestille mig. ;-)