tirsdag den 4. juni 2013

Tur med mysterier


I går prøvede vi noget helt nyt og vældig sjovt: En gåtur med indbyggede opgaver...

Englænderne elsker gåture, og mulighederne herovre er nærmest uendelige, men jeg opdagede først for nylig, at man også kunne købe sig til gåture med indbygget "skattejagt". Eller i dette tilfælde... et mordmysterium.

Det skulle vi "store børn" jo prøve. Vi tog til "bogbyen" Hay-on-Wye, og her fulgte vi anvisningerne og vandrede rundt et par timer. Undervejs skulle vi finde årstal eller navne eller regne spidsfindige forklaringer ud, alt imens vi kunne strege mistænkte på en meget lang liste.

Én af opgaverne: Find de to, der bærer på noget tungt...
Til allersidst stod vi tilbage med ét mordvåben og én mistænkt... og selv om det ikke var overvældende svært, så var der dog en del udfordringer. Én af dem bestod i, at man i forbindelse med den netop overståede "book fair" havde hængt et stort banner hen over en mindeplade, hvor vi skulle have oplysninger fra - så vi måtte se vores snit til at løsne snoren og titte om bagved.

På den måde fik vi ikke bare dagens motion (med indbygget pause og frokost på en fortovscafé) - vi fik også lært byen at kende på en helt anden og ret så indgående måde.

Det er bestemt ikke sidste gang, vi tager på sådan en tur...

13 kommentarer:

Annette sagde ...

Hvor lyder det sjovt!
Jeg kan godt forestille mig, at man får kendskab til byen på en helt anden måde, end hvis man bare travede rundt på må og få.
Tak for tippet, det kunne jeg godt tænke mig at prøve.
Fortsat rigtig god ferie.

Madame sagde ...

Sikke en skøn idé - det koncept måtte man gerne tage op også her! Alt hvad der kan få os ud at gå lidt mere skal være så hjertelig velkomment :-)

Mia Folkmann sagde ...

Annette: Det var nemlig rigtig sjovt, og jeg glæder mig til at prøve en anden tur... :-)

Madame: Jeg tror også, at det er sådan englænderne tænker. Og jeg synes, at kombinationen med gåtur og hittepåsomhed er perfekt! :-)

Rasmine sagde ...

Din beskrivelse minder mig om en af Agatha Christies romaner - titlen kan jeg ikke lige huse - hvor der var et lignende arrangement i forbindelse med en "fête" i en (engelsk) landsby - med lig og det hele, viste det sig!

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Heldigvis ingen rigtige lig her - men gåden var vist baseret på et virkeligt mord... uf da... ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Skæg ide :-) Det er da en anden måde at se en by/et sted på.

Lene sagde ...

Det må have været sjovt, rigtig god ide :-)

Mia Folkmann sagde ...

Fruen i Midten: Det er en rigtig sjov idé. Og selvfølgelig gik der sport i at finde løsningen FØRST! ;-)

Lene: Det skal helt sikkert prøves igen... :-)

Gowings sagde ...

Så er der bare tilbage at læne sig tilbage og høre på Hercules og Miss Marbles pralerier over G&T'en :)

Mia Folkmann sagde ...

Gowings: Åh ja... for at blive i stemningen... ;-)

Sussi.Sussinghurst sagde ...

sikke en glimrende ide, og da lige noget for dig med et mord-mysterium

Mia Folkmann sagde ...

Sussi: Hi hi, ja det var nemlig lige noget for mig... ;-)

Ellen sagde ...

Perfekt ide! Og meget engelsk :-)
Jeg kan godt forstå de andres ønsker om noget tilsvarende i DK, men jeg tror desværre ikke, at vi har den rigtige indstilling til den form for underholdning.