tirsdag den 9. juli 2013

Check på kosten og meget mere

Det amerikanske landbrugsministerium har en ret omfattende internetside, hvor man kan skrive ind, hvad og hvor meget man spiser i løbet af en dag - og så regner systemet ud, om man får dækket sit behov for næringsstoffer, hvor mange kalorier man indtager og en hel masse andet.

Man kan frit lave sin egen profil og endda sætte sig sine personlige mål, som man på denne måde får hjælp til at overholde - en slags virtuel "coach".

Det tager en rum tid at skrive alting ind - men det er sjovt (og lidt skræmmende) at se resultatet. Blandt andet opdagede jeg, at jeg spiser meget mere salt end jeg umiddelbart troede - for det er selvfølgelig i brød og ost.

Man skal som altid tage det hele med et gran salt (ha ha) - for nu ER det jo landbrugsministeriet, og derfor er anbefalingerne af mælkeprodukter højere end jeg selv personligt går ind for. Men sjovt er det alligevel - og måske kan det være en hjælp, hvis man ønsker at slanke sig eller bare vil være lidt sundere...

7 kommentarer:

Madame sagde ...

Jeg tror, det er en rigtig god idé, hvis man er motiveret - her hos os bruger Monsieur fatsecret.dk hver dag og holder nøje regnskab med, hvor mange kalorier, han bruger ved fx at klippe hæk og cykle i 3 timer :-)

Rasmine sagde ...

Det tror jeg faktisk, jeg vil prøve. En ting er jeg sikker på: Mit indtag af mælkeprodukter er ikke for lavt. Det vil så vise sig, om det er for højt :-)

Ellen sagde ...

Sjov ide. Jeg er sikker på, at der vil blive afsløret op til flere overraskelser undervejs :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Det er meget sjovt, når det er på nettet. Det dér med at tælle kalorier har jeg aldrig været god til... ;-)

Rasmine: Jeg tror godt, at man kan blive forbavset - jeg blev det i hvert fald lidt... ;-)

Ellen: En sjov idé, men lidt af en tidsrøver. For der er meget at taste ind og meget at prøve af... ;-)

Mai-Britt, den danske slikmund sagde ...

Det skal jeg prøve! Det ku' måske være en god øjen-åbner...

Megan sagde ...

Sjov ide. Og godt at du lige nævner, at man lige skal træde et skridt tilbage og se, hvem der har lavet systemet.

Jeg tror det handler om en god (og personlig) balance, men man kan sikkert lære en del, også det omkring saltbalancen. Jeg er til økologi og simple, gode råvarer. Lidt af hvert og ikke for meget af noget. Meget kryptisk! ;)

Ha' en god onsdag.

Mia Folkmann sagde ...

Mai-Britt: Det var det for mig. Der er også mulighed for at checke andre ting - blandt andet motionen - så det er en meget sjov side... ;-)

Megan: Man skal altid kende sine kilder... ;-) Du har helt ret i, at det handler om balance. Jeg er til det samme som dig - de gode ting og lidt af hvert. Go' onsdag til dig også... :-)