tirsdag den 2. juli 2013

En anden form for tålmodighed

I går tilbragte jeg det meste af dagen med at vente i banker - først den ene... så den anden. Sammenlagt blev dagens ventetid (=spildtid) på et par timer.

Mens jeg således stod og ventede på at komme til, tænkte på jeg dengang, hvor min far lærte mig glæden ved at gå i banken - glæden ved at spare op. Gad vide, hvad han ville have sagt nu, hvor alting nærmest er ragnarok, og banker åbenbart ihærdigt prøver at få alle til at betjene sig selv.

Det sidste gælder også de ældre, der hverken har computer eller mulighed for at sende penge pr. SMS. Jeg så flere grædefærdige (ingen overdrivelse her) ældre uden elektroniske alternativer, der havde ventet længe enten stående op eller siddende på hårde stole.

Det kan man altså ikke byde hverken dem eller os andre.

9 kommentarer:

Inge sagde ...

Det er noget skidt, at teknologien på den måde gør folk kede og utrygge, og efterlader nogen i en svær situation.

Fruen i Midten sagde ...

Øv. Min far kunneikke forstå, at bilenikke blev indkaldt til syn og ringede til sin mekaniker. Bilen skulle have været til syn for en måned siden og indkaldelsen var udsendt til e-boks. Men min far har altså ingen e-boks ...

Mia Folkmann sagde ...

Inge: Jeg er varm tilhænger af teknologi, men ikke når den får overtaget, sådan som den gør her. Den skulle jo gerne gøre det lettere for folk...

Fruen i Midten: Arj nej, hvordan skulle han vide det? Jeg opdagede såmænd selv først for nylig, at der var noget, der hed e-boks...

Kisser sagde ...

Mia, det synes bankerne jo godt at man kan, for det eneste der betyder noget i den verden er tallet på bundlinjen. Væmmeligt.
Jeg synes vældig godt om Ældresagen, der er meget fremme i skoene også på dette område.
Teknologi er godt på mange områder, men der er altså grænser, og du beskriver en af grænserne så godt.

Mia Folkmann sagde ...

Kisser: Jeg synes, at det er synd - især for de ældre. Jeg går sjældent i banken og kan overleve de få gange, det er nødvendigt. Men glæden går lidt fløjten, må man sige. Og det er ikke KUN fysiske bankbesøg, det er galt med - jeg kan f.eks. kun ringe til min bank, hvis jeg accepterer at vente i telefonkø i en evighed.

Ellen sagde ...

Jeg synes jo godt de kunne vente med at tvinge teknologien 100 % igennem, til den sidste generation af ikke-internetindehavere er døde og borte. Det varer alligevel ikke længe ... Selv for 70+-årige er det blevet en del af hverdagen for langt de fleste, tror jeg.

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Jeg synes bare, at der er mere i det end det. For det første er det velkommen til overvågningssamfundet, hvor der er check på den mindste muselille transaktion, og for det andet gør vi os unødvendigt sårbare. Jeg hader at være afhængig af systemer, der har det med ikke at virke, når man skal bruge dem...

Madame sagde ...

Tænk, jeg var ude for det samme i går, Mia - havde et ærinde i Nordea, som ikke er min bank, og ventede i ½ time! Jeg var virkelig rystet ...

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Det var den 1. i går. Man skal åbenbart ikke gå i banken den 1....!