torsdag den 8. august 2013

Ønskeseddel del 4

Lige siden jeg så urtehaven i engelske Sissinghurst har jeg ønsket mig en mini-udgave af den... Det er mange år siden efterhånden, men jeg har et billede hængende, så jeg kan huske præcis, hvordan den ser ud.

Hjemme i Danmark valfartede jeg til Æbelholt klosterruin ved Frederiksværk, for her ligger en dejlig lille urtehave, som jeg fik yderligere inspiration fra. Og snart gik jeg i gang med et omdanne min daværende have til en form for urtehave. Jeg vidste intet om urter dengang, men lærte mig selv en masse sådan lidt efter lidt - og jeg fandt også ud af - med tiden - at en skyggehave ikke er velegnet til urter...

Jeg plantede en masse forskellige spiselige urter, så den sommer og de følgende spiste jeg næsten hver dag retter med urter i. Uhm, det var så godt. Jeg havde også nogle medicinske urter, som jeg brugte til kropsolier og urtete.

Så det fjerde og næstsidste ønske er altså en urtehave...  :-)

Foto: Jodigrundig

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

Mums ja, naturligvis :-)

Mia Folkmann sagde ...

annetteestrin: :-)

Stegemüller sagde ...

Hvis du kan få alle dine ønsker opfyldt, ender det med et mindre himmerige udi ånden.

Mia Folkmann sagde ...

Stegemüller: Jaaaaahhhh :-)

Lene Megan sagde ...

Næste forår vil jeg lave mig en lille urtehave. Jeg forsøgte med forskellige urter i krukker sidste sommer, men det blæste så meget at de endte som lettere forfløjne ;)

Men det er jo helt fantastisk at have sine egne urter i haven til både det ene og det andet. Det kan jeg godt forstå, at du ønsker dig.

Madame sagde ...

Sikke et dejligt ønske! Ja, det må du gøre til virkelig, så snart du får din egen have igen ... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Megan: Hvis man kan lide at lave dejlig mad, så er urter nærmest uundværlige, synes jeg... :-9

Madame: Ja, det er altså bedst... :-)

Ellen sagde ...

Det er nok det af dine ønsker, jeg bedst kan forholde mig til ... jeg ville slet ikke kunne leve uden alle mine krydderurter - de er faktisk stærkt vanedannende :-)
Sissinghurst skulle have været set i juli, fordi vi denne gang skulle have været via Kanalen, men sådan blev det jo ikke ... men næste gang! Jeg har efterhånden læst så meget om Sissinghurst, at nu skal den altså ses :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Der er dejligt i Sissinghurst, men det kan anbefales at besøge haven lidt uden for sæsonen. Der er rigtig mange mennesker - det er noget med billetter med faste tidspunkter. Det var det i hvert fald, de gange jeg har været der... :-)

Unknown sagde ...

Jeg synes dine ønsker er yderst rimelige og burde kunne opfyldes inden for overskuelig fremtid.:)

Mia Folkmann sagde ...

Miri: Det synes jeg også, Miri... ;-)

Rasmine sagde ...

God idé! Når man kun er én, må det kunne lade sig gøre at indrette en brugbar mini-miniudgave på en del af mine otte kvadratmeter altan. Men det bliver tidligst til næste år. Der skal jo også udtænkes et system, der forhindrer, at det hele tørrer ud i løbet af ingen tid på en stormomsust, sydvestvendt altan. Noget at tænke over.

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Krydderurter er rimeligt seje, så jeg tror sagtens, at du kan have et lille udvalg på din altan. Sydvestvendt lyder i hvert fald godt... :-)

Krearier sagde ...

Urtehave har jeg å' (fynsk til dansk - også).
Anlagt af en tidligere dagplejemor, så børnene kunne se, dufte og smage.
Jeg har: pebermynte, citronmelisse, oregano, timian, purløg, persille og andre jeg ikke lige husker.
Bedet skal dog "fornys" til foråret, med nye friske planter.

Nu glæder jeg mig vildt til din Ønskeseddel del 5 ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Krearier: Del 5 tror jeg ikke, du har. Og så igen... måske? ;-)

Jeg havde også de planter, du nævner. Jeg kan huske, at sneglene elskede min persille, så den forsvandt som dug for solen. Til gengæld havde jeg masser af purløg. Og så havde jeg salvie og morgenfrue. Åh, jeg elskede morgenfrue, og den kunne jeg lave den dejligste kropsolie af... :-)