mandag den 28. oktober 2013

Med ti fingre

Jeg har altid godt kunne lide at lære nye ting. Og mens noget lærdom har været lidt lige meget (som f.eks. dengang jeg lærte afrikansk dans eller hvordan man vrider en gulvklud) så har andre kundskaber betydet alverden for mig.

Maskinskrivning er helt sikkert højdespringeren!

Da jeg var femten, fik jeg pludselig det indfald, at jeg ville gå til maskinskrivning på aftenkursus. Jeg ved egentlig ikke, hvor den idé kom fra, men jeg var forbavsende standhaftig og fik endda lokket min veninde med.

Jeg fortsatte aftenkurset det følgende år, så da jeg var seksten og færdig med skolen, kunne jeg skrive blindskrift med en ret imponerende hastighed - når jeg selv skal sige det.

Dengang skrev man jo på et "hakkebræt" som denne her; hastigheden blev forøget væsentligt, da skrivemaskinen blev elektrisk.

Men selv om de gammeldags skrivemaskiner bestemt havde deres charme, så må jeg indrømme, at indtoget af pc'en har gjort livet lettere må mange måder.

Det er unægteligt nemmere at "delete" end at bruge rettelak og -strimler.

6 kommentarer:

Madame sagde ...

Indtoget af pc'en har virkelig gjort livet lettere må mange måder, selv om vi på et tidspunkt havde en skrivemaskine, der kunne gå tilbage og slette ... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Åh ja, det er rigtigt; sådan én havde jeg også på et tidspunkt. ;-)

Lene Megan sagde ...

Ja, livet er tilsyneladende blevet lettere, når vi bare kan gå tilbage og rette og slette ... eller er det?

Jeg drømmer lidt om at have en gammel skrivemaskine stående i mit skriveværksted, om ikke andet for inspiration og så savner jeg lyden af historier, der skriver sig selv! ;)

Mia Folkmann sagde ...

Lene Megan: Så skulle du have sådan en rigtig fin gammel én, der både kan pynte og inspirere... ;-)

Fruen i Midten sagde ...

Ja gys, for ikke at tale om, hvilken katastrofe, det var at lave fejl, når man sad med både to og tre gange gennemslagsark. Det savner jeg ikke :-)

Mia Folkmann sagde ...

Fruen i Midten: Heller ikke jeg. Åh, det var skrækkeligt; brugte mange af de dér blyanter med viskelæder og "børste" i enden... ;-)