tirsdag den 12. juli 2016

Vis dine børn Danmark...

Vis dine børn Danmark... de tager til udlandet, når de bliver voksne. Noget i den stil lyder reklamen fra en hotelkæde i Danmark, og jeg kan kun være enig.

Præcis sådan var det nemlig for mig. Da jeg barn, tog mine forældre mig hvert år til nye steder rundt omkring i Danmark - og da jeg blev nitten, flyttede jeg til udlandet for en tid.

Men selv om jeg siden har rejst meget og forelsket mig i mange steder rundt omkring i Europa - først og fremmest Storbritannien forstås - så er Danmark min base og mit udgangspunkt. Det vil sige... det er det ikke så meget lige nu, men det kommer - en dag, når tiden er inde. :-)

Når jeg, som nu, er i sommerhus, kommer jeg til at tænke på de mange herlige ferier, jeg havde som barn. I huse, der bestemt ikke var luksuriøse. Til gengæld lå de naturskønne steder og som regel nær en sø eller en å, hvor der kunne fiskes. Min lystfiskeronkel tog nemlig ofte med os.

Jeg elskede at udforske nye steder hvert år. At læse bøger med regnen trommende på taget. At bade fra ensomme småstrande og blive varmet af solen bagefter. At spise fisk morgen, middag og aften (jo, min stakkels mor stod og stegte fisk til morgenmad, når min onkel havde haft en særlig god fangst). At tage til byen og gå på konditori. At besøge de nærliggende gårde og gå til hånde - helt frivilligt.

Lige nu er jeg som barn igen. Bortset fra det med at gå til hånde på gårdene, så ligner dagene lidt mine sommerdage fra dengang. Og her til aften har vi fået fisk... :-)

Ingen kommentarer: