onsdag den 31. marts 2010

Med mor på tur


En gang imellem tager vi på tur, min mor og jeg. Vi besøger en eller flere af byerne på Sjælland eller Fyn, vi går i Tivoli eller ser en maleriudstilling inde i København, og bagefter – nok så vigtigt - spiser vi frokost eller drikker kaffe et hyggeligt sted.

Vi holder begge to meget af disse ture, hvor vi får snakket så godt og kigget os lidt omkring, men det er efterhånden længe siden. Vintermånederne har ikke indbudt til udflugter, og før jul havde jeg for travlt med butikken.

I går var vi så på en langtur. Det var køligt og blæsende, men solen skinnede, så det var fint nok. Vi startede i Hundested på det hyggelige kaffested i hovedgaden, som jeg tidligere har omtalt, og her fik vi dejlig, hjemmebagt kage og scones med ”lemoncurd”. Derefter gik turen mod Liseleje, Asserbo og videre til Helsinge, som vi kender så udmærket fra dengang, vi boede deroppe.

Senere gik vi en forblæst tur i Gilleleje by og havn, før vi fik helstegt rødspætte på kroen, og så tog vi turen hjem i afslappet tempo på Strandvejen, som min mor elsker. Eller rettere, det er vist de fine huse på Strandvejen, som hun er så begejstret for…

Sådan en lille fridag burde man tage sig tid til lidt oftere. Både fordi det er dejligt at få blæst tankerne rene, og fordi det er så rart at være sammen om oplevelser, små og store.

8 kommentarer:

Rasmine sagde ...

Altså! Nu er jeg nødt til at spise helstegt rødspætte en af de nærmeste dage! Måske skulle man ligefrem tage til Gilleleje, for det er m e g e t længe siden, jeg har være uden for Storkøbenhavn.

Jeg har nøjagtigt den samme svaghed for Strandvejen som din mor :-)

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Der ER altså også noget særligt ved at "cruise" langsomt ned (eller op) ad Strandvejen... :-)

Anonym sagde ...

Det lyder rigtig hyggeligt!!! Når man befinder sig i det område, så må jeg endnu en gang anbefale Rudolf Tegners museum - som I sandsynligvis allerede kender. Det er et fantastisk sted, som jeg holder rigtig meget af - også når museet er lukket. Skulpturerne står jo stadig ude i parken, som faktisk er det bedste ved hele stedet.

Mia Folkmann sagde ...

Jens: Ja, du kan tro, jeg kender stedet. Det er mange år siden, jeg har været der, men før i tiden tog vi derop med jævne mellemrum. Det må snart være tid igen... :-)

Rigtig god påske!

Madame sagde ...

Det er en virkelig god idé, at I har jeres udflugter sammen! Nu hvor min far er død, kan jeg pudselig bedre se, hvor vigtigt det er, at man tager sig tid sammen med den ældre generation og får fælles oplevelser.
God onsdag til dig, Mia :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Det har du fuldstændig ret i. Man skal nyde hinanden, så længe man har sig... :-)

God onsdag i lige måde!!

Ellen sagde ...

Sådan en mor kunne jeg måske have savnet lidt - og jeg håber så meget, at Charlotte engang vil have den samme opfattelse og måske også oplevelse, som du har haft i dag.

Hele to gange indenfor den seneste måned har jeg taget en tur langs strandvejen... den skal næsten tages mindst en gang om året, synes jeg, og jeg elsker den hver eneste gang.

Hjemmelavet lemoncurd - åh det er godt.

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Du kan også tro, at jeg sætter pris på vores "veninde-ture". Jeg kan sagtens forstille mig, at Charlotte kan have det på samme måde... ;-)