onsdag den 27. juni 2012

Seje planter


Jeg bliver med mellemrum mindet om, at planter er nogle seje størrelser, der gerne gør, hvad der passer dem. Her har jeg plantet forskellige pebermynteplanter, som jeg med stort besvær gravede ned i potter, så de ikke bredte sig for meget. Og nu her et par år efter - ja, så har de alligevel bredt sig lysteligt ud over alle grænser og videre ud i græsplænen.

Ikke at det er det store problem. I græsplænen må de så finde sig i at blive slået, og ellers kan jeg jo trække dem op, hvor jeg ikke lige vil have dem. Og pebermynte er sådan en skøn plante på mange måder. Lidt urtete med pebermynteblade er godt for maver, og bierne er vilde med de blomster, der inden længe dukker op.
 
Og sidst, men ikke mindst: Jeg forstår deres frihedstrang. Der er heller ingen, der skal fortælle mig, hvor jeg skal være... ;-)

5 kommentarer:

Krearier sagde ...

Ja, pebermynte vil bare fremad! Hvis de fik lov, ville de fylde hele mit krydderurtebed!
Men jeg ELSKER de friske skud, og går hele vinteren og glæder mig til de skønne blade.
Jeg spiser, på denne årstid, pebermynte, som andre spiser slik eller gajoler :D
Uanset hvor jeg engang kommer til at bo, skal jeg helt sikkert have en pebermynte. Jeg er blevet afhængig!! Ü

Madame sagde ...

Jeg var slet ikke klar over, at mynte er så frihedshungrende - men det er heldigvis en flot plante :-)

Fruen i Midten sagde ...

Når det nu skal være, synes jeg, du er heldig med pebermynte i græsplænen :-)

Selv kæmper jeg med bævre-asp. Hver gang, der går mere end 8 max 10 dage mellem slåningen, står der 10-15 cm høje bævre-asp. Suk. Det er naboens træer, der sender næsten vandrette rødder over til mig. De ligger lige under overfladen og venter bare på, at jeg vender ryggen til ...

Mia Folkmann sagde ...

Krearier: Jeg har det lidt på samme måde - jeg kommer pebermynte i supper og salater og drikker pebermyntete, som min mave har det godt med. Så de er velkomne her hos mig - faktisk har jeg flere arter, som alle sammen er ret så "fremfusende"... ;-)

Madame: Det er en dejlig plante, og så længe bierne er glade, er jeg glad... :-)

Fruen i Midten: Hi hi, bævre-asp er åbenbart også én af de seje; den har jeg nu aldrig stiftet bekendtskab med. ;-)

Krearier sagde ...

"Min" art ser helt anderledes ud. Den er ikke så "behåret" :D
Du kan se arten her :)
http://kridtvejsplanter.dk/sites/catalog/pebermynte-mentha-piperita-p-1511.html