torsdag den 9. februar 2012

Tilfældighedernes spil


Nogle gange skal man lade tilfældighederne råde... det bliver livet kun sjovere og mere nuanceret af.

Det har jeg benyttet mig af adskillige gange, blandt andet ved jobsøgning. Da jeg lige var gået ud af skolen og ikke rigtigt vidste, hvad jeg ville (den med at skrive kom først senere...) købte jeg en avis, lukkede øjnene og satte fingeren på en annonce, som jeg søgte - og fik.

Helt den samme taktik benyttede jeg mig af, da jeg pludselig fik nok af domstole og sørgmodigheder. I det første tilfælde kom jeg til at sælge ost til svenskere i Havnegade og i det andet kontaktlinser i Ny Østergade.

Om jeg vidste noget om nogen af delene? Ikke det mindste, men det kom jeg selvfølgelig til. Og desuden kom jeg til at lære en hel masse om livet og om mennesker fra alle samfundets lag; mennesker, der viste sig at være noget så søde på hver deres måde.

Det er slet ikke spor dumt at prøve alle fagene i livets skole...

15 kommentarer:

mette b sagde ...

Hvor er det sjovt at du har ladet tilfældet råde og så har prøvet lidt af hvert. Det beundrer jeg dig for.

Klem og god dag,
mette

Rejen sagde ...

Jeg har også prøvet en del forskellige ting og jeg har været glad for det meste af det...Jeg tror det er sundt at prøve lidt forskelligt inden man lægger sig fast på noget bestemt...;-D

Mia Folkmann sagde ...

Mette: :-) Nogle gange trænger man bare til total luftforandring - og man bliver som regel både gladere og (lidt) klogere af det ... :-)

Rejen: Det er det nemlig. Man kommer til at lære lidt mere om sig selv og finder ud af, hvad man vil senere... :-)

Rasmine sagde ...

Glimrende og modig jobsøgningsmetode!

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: I hvert fald anderledes... ;-)

Lene Megan sagde ...

Jamen dog, jeg har skam også solgt ost! ;) Da jeg læste på Handelshøjskolen have jeg et studenterjob som medhjælp i en ost- og vinforretning i Hvidovre. Det var faktisk et vældig fint job, som jeg nød meget! :)

Og ja, nogle gange skal man bare kaste sig ud i det og prøve "det" af! ;)

Ellen sagde ...

Ih hvor er du altså blevet blogflittig - jeg kan jo slet ikk' følge med... :-)

Jeg synes, at du var været modig ved at benytte denne fremgangsmåde med dine jobs, og du har garanteret lært en masse om mange ting - og om livet (selv om 'livets skole' for mig ikke nødvendigvis er arbejdsrelateret ;-)
Jeg er desværre ikke så sikker på, at den ville gå i dag, hvor stort set alle kriterier har ændret sig drastisk i forhold til i dag.

Jeg morede mig en del over din tebrygger - sådan en indretning er jeg aldrig rendt ind i ...

Mia Folkmann sagde ...

Megan: Nej, hvor sjovt, at du også har det. Jeg kunne skam også godt lide mit job; det var egentlig en købmandsbutik med et lille ostehjørne, og dengang strømmede svenskerne til for at købe ost, der var billigt i Danmark.

Ellen: Jeg skal have lidt afveksling fra artiklerne... ;-)

Jeg kom til at omgås mennesker med en HEL anden baggrund end min, og det var sundt som ung at stifte kendskab med dem, og jeg lærte meget af dem (ikke arbejdsrelateret lærdom... ). Nej, det ville nok ikke være så nemt nu, men i dag er der nok andre muligheder.

Tebryggeren er hyggelig, og det er der åbenbart mange englændere, der også synes... :-)

Madame sagde ...

Hvor er det spændende at læse, Mia - sådan har mit liv ikke helt formet sig, men jeg nåede dog at prøve en hel del, inden jeg fik et job, jeg havde i mange herrens år :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Du havde da et spændende job, og måske har du ikke haft mit behov for at prøve underlige ting. :-)

Pia sagde ...

Det lyder en smule bekendt. Selvom jeg aldrig har været i tvivl om hvad jeg ville efter skolen. Jeg har nok bare brug for lidt mere sikkerhedsnet end dig :-) Da jeg altid har haft mindst to jobs, har jeg jævnligt skippet et af de andre for at prøve nye veje, så har jeg stadig mit sikkerhedsnet :-) Og de "prøvelser" er kommet tilfældigt, ikke nogen jeg har søgt eller bedt om. De er bare kommet ind ad døren, og så er det for fristende at lade dem fare uden at prøve at gribe chancen.

Prikker i luften sagde ...

Det var da en spændende og modig måde at søge job på;-)du har ret, det gælder om at kaste sig ud i tingene, ellers sker der ikke noget. Har selv prøvet en del forskelligt bl.a at have egen antik forretning. Til at begynde med kan det virke uoverskueligt og svært men man kan ofte meget mere end man tror:-)

Mia Folkmann sagde ...

Pia: Ja, sådan kan det også være. Hvis lejligheden byder sig, kan jeg heller ikke lade være med at prøve den af...;-)

Prikker i luften: Det lyder spændende med en antik forretning. Ja, det virker ofte uoverskueligt, men det er bare med at komme i gang og så lære hen ad vejen. Det går som regel fint... ;-)

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Sikke en dejlig livsfilosofi Mia, at udfordre sig selv med uprøvede og ukendte ting er bare en god selvudvikling, godt og modigt gjort.
I kærlige tanker, god Torsdag aften.

Mia Folkmann sagde ...

Michael: Tak, Michael. Sådan tænkte jeg det ikke dengang; jeg trængte vist bare til luftforandring...

God aften og nat til dig :-)