mandag den 12. april 2010

Selvlært er vellært


For mange år siden oplevede jeg at få medicinforgiftning. Og det skulle selvfølgelig ske på en ferie i England, hvor jeg var langt fra danske læger og traditionel behandling.

Men heldigvis var jeg ikke langt fra et bibliotek og en engelsk boghandel. Så jeg lånte og købte stakke af bøger om sygdom, sundhed, helse og alternativ behandling. Det meste af min 3 uger lange ferie gik med at læse – og det kom der rigtig meget godt ud af.

Jeg fandt nemlig ud af, hvor meget kosten betyder for helbredet. Jeg lærte om urter og deres virkning. Jeg læste om motionens positive effekt. Om vitaminer og sunde olier og alt muligt andet, som jeg på det tidspunkt ikke vidste ret meget om.

Det allerbedste var selvfølgelig, at det rent faktisk HJALP. Jeg slap ikke bare af med medicinforgiftningen – men også med de skavanker, som jeg havde fået medicinen for.

Da jeg kom hjem til Danmark igen, blev det meste af min have omdannet til urtehave. Men det er en helt anden historie… :-)

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Hvor er det dog spændende at læse! Ja, jeg tror jo lige som dig at en lødig kost - og motion - har utrolig meget at sige for vores helbred. Jeg har gjort lignende erfarunger via selvstudium og samtaler med bipater.
Så var det jo godt for noget, at du blev syg i England ...

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Ja, det var faktisk godt - selv om det var noget skræmmende i begyndelsen... ;-)

Rasmine sagde ...

Hvad med en liste over de bøger, du havde mest ud af at læse?

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Selvfølgelig! God idé! Det er jo siden da kommet nyere bøger til - men der er/var nogle perler, jeg kan anbefale.

Fortsættelse følger i morgen... :-)

Ellen sagde ...

Jaja, intet er så galt, osv...
Men det var da alligevel ærgerligt, at det skulle gå ud over en dyrebar ferie.

Jeg tror, at mange af teorierne er rigtige, men jeg tror også, at der bliver slået meget plat på folks godtroenhed.
Det er godt at prøve det af på sig selv, som du gjorde med succes, men jeg må indrømme, at der er en del 'ting', jeg ikke engang vil prøve - den holdning kunne jeg dog godt forestille mig kunne blive anderledes, hvis jeg pludselig stod i den samme situation som du gjorde dengang :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Ja, du har sørme ret i det med ferien... Men det var nu alligevel godt, for det satte en hel masse i gang. Og jeg fik viden på en række områder, som jeg sikkert ellers ikke var gået så meget op i.

Du kan tro, at jeg heller ikke vil hoppe på hvad som helst. Men jeg er på den anden side rimeligt nysgerrig, så jeg kan godt lide at prøve ting af. Man skal bare altid bruge sin sunde fornuft og være kritisk... :-)

Bente sagde ...

Urter og deslige ved jeg faktisk meget lidt om - men jeg er ikke i tvivl om, at det kan hjælpe på helbredsvedligeholdelsen. Mad og motion kender jeg til gengæld den gode virkning af - uden at jeg på nogen måde er frelst ;-).

I det hele taget er det jo skønt at føle, at man gør noget selv - uden at behøve at læne sig op af en ekspert.

Mia Folkmann sagde ...

Bente: Ja, man føler sig ikke helt magtesløs, når man tager sagen i egen "pote"... :-)