mandag den 15. august 2011

Kort og godt


Mit indlæg i går fik mig til at tænke på en anden måde at spare på. I England er det nemlig meget udbredt med kort af forskellig slags - de såkaldte "loyaltycards". Nogle butikskæder stoppede med dem under krisen, blandt andet W H Smith, som er en kombineret kiosk/boghandel, men andre kører ufortrødent videre.

Det er også meget brugt med "køb tre, betal for to", og det benytter jeg mig flittigt af, når det drejer sig om ting som tandpasta, hårshampoo, vitaminpiller og den slags, som man alligevel køber. Netop Boots, der er Englands svar på Matas (eller omvendt), har meget tit den slags tilbud, og de kan udvikle sig til det lettere komiske...

På et tidspunkt gik jeg ind i en stor Boots for at købe noget creme. Jeg købte også et par andre småting og gik hen til kassen for at betale mine indkøb, der vel løb op i små 80 kr. Jeg gav ekspeditricen mit kort, og så begyndte hun: Der er egentlig tre for to af de dér cremer. Og det behøver ikke at være cremer; det er tre for to af hele serien. Om ikke jeg ville have en ting mere, for jeg havde købt to ting fra serien? Det ville jo ikke koste mig noget...

Meget venligt og meget logisk! Heldigvis var der ikke andre mennesker i kø bag mig, så jeg skyndte mig hen og fandt en anden ting, som jeg også brugte.

Så fandt ekspeditricen en ny ting i kurven: Lige netop denne her er der to for samme pris på i denne uge. Vil du ikke have én mere? Det koster jo ikke ekstra...

Jeg pilede hen og fandt en tandpasta mere...

Se, denne her udløser en voucher, som du kan bruge, når du køber shampo af det mærke næste gang. Men hvis du nu betaler disse her ting, så kan du bruge voucheren til shampooen bagefter. Det må bare ikke være i samme ekspedition...

Jamen, indlysende. Meget smart tænkt! Selvfølgelig betalte jeg bare i to omgange...

Kunne du tænke dig at bruge de point, der er sparet op på kortet?

Øhm, jo tak. Hvor meget står der?

Det dækker fint dine indkøb her. Nu tager vi lige den igennem først...

Bagefter betalte jeg med voucheren for shampooen - hvilket udløste en ny voucher til senere brug...

Jeg endte altså med en posefuld af ting, som jeg ikke skulle betale for. Jeg kan godt huske min rare mands meget forundrede ansigt, da jeg kom bærende ud med den og samtidig gav ham de ti pund tilbage, som han havde givet mig at handle for...  :-)

10 kommentarer:

Inge sagde ...

Hahahaa.. rigtig godt eksempel på hvor svært det kan være at hitte rundt i alle tilbudene.. Godt ekspeditricen var vågen og interesseret i at "forære" det hele væk. :-)

Ellen sagde ...

Tak for et stort smil :-)
Matas kunne godt lære noget her... men det med rabatmærker har vist været oppe til diskussion i Danmark. Jeg kan bare ikke huske resultatet af diskussionen...

Rejen sagde ...

hihi, smart måde at handle og godt at der var hjælp når man ikke selv har styr på tilbudene;-D

Lene Megan sagde ...

Ha ha. Herligt. Og jeg beundrer ekspedienterne, som skal holde styr på alt det. Lidt af en udfordring! ;)

Matas er i øvrigt begyndt på noget af det samme. Mataskort, tilbud, you name it!

God dag. Stadig regn!?

Kisser sagde ...

Det er beundringsværdigt, at ekspedienten kunne holde rede på det hele.

Mia Folkmann sagde ...

Inge: Ja, og selvfølgelig opnår Boots, at det er dér, jeg handler fremover. Så meget klogt, egentlig... :-)

Ellen: Jeg tror, at Matas HAR lært noget. De har i hvert fald også introduceret et "loyalty card" (jeg har ét!). Men der er mange flere regler (læs formynderi) i Danmark, så jeg ved heller ikke, hvordan reglerne med rabatmærker ellers er...

Reje: Ja, det var meget smart. Jeg har været ude for den slags flere gange - dog ikke i så overvældende grad som her - men de er tit flinke til at påpege, hvis der er tre for to f.eks.

Megan: Ja, jeg har (selvfølgelig) også et Mataskort. Jeg køber alligevel mange ting dér. Regnen? Hvaf'for en regn? ;-) hø hø!

Kisser: Ja, det forstår jeg altså heller ikke. Selv om der er skilte overalt i butikken, kan jeg ikke selv finde ud af det... :-)

Madame sagde ...

Du godeste - jeg håber aldrig det bliver lige så udbredt her, men vi kender det jo i mindre målestok :-)) Her hos os har vi nu Matas-kort, kort til kattefoderet hos dyrlægen og kort i Kvickly - fri mig for flere!

Deborah sagde ...

Jeg synes det er en super ide. Og man kan jo selv vælge om man vil eller ej. Men hvis nogen er så rige, at de ikke behøver at spare og kan bruge ekstra - så giv gerne mig det ekstra.

Kan man godt få sådan et bootskort selvom man bor i DK?? Jeg har også et Mataskort!

Deborah sagde ...

Jeg glemte, at du måske også vil synes om den her side/blog:

http://www.english-classics.net/blog

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Jeg er indehaver af adskillige kort, indrømmer jeg gerne, for jeg synes, det er sjovt. Men selvfølgelig kun fra de steder, hvor jeg virkelig kan lide at handle. Og hvis jeg handler der alligevel - med kort eller uden - så kan jeg jo ligeså godt få de fordele, der følger med... :-)

Deborah: Jeg TROR ikke, at man kan få et Boots kort uden at have en engelsk adresse. Men de kan have lavet reglerne om. Tak for dit link; det skal jeg lige kigge nærmere på... :-)