torsdag den 3. november 2011

Sjov arkitektur

Når jeg har været i England, har jeg sommetider set en udsendelse i TV, der hedder Grand Designs. Her bliver man præsenteret for vidt forskellige ombygninger eller nybygninger, som folk kaster sig - mere eller mindre frygtløst - ud i, og det kan være ret fascinerende at følge.

Så jeg købte en stak DVD'ere med hjem, som vi nu tygger os igennem. Det daglige afsnit bliver nydt til aftenteen, og det er meget underholdende. Nogle byggerier ligger særdeles langt fra det, vi selv kunne forestille os at bo i, mens andre er misundelsesværdige. Vi mennesker er i høj grad forskellige.

I alle tilfælde mangler fantasien i hvert fald ikke noget, og det er meget lærerigt og også lidt gysende at følge med i, hvor meget der kan gå galt under et byggeri. Samtidig er det spændende at se, hvor flot selv den allermest usle ruin kan blive, hvis man har visionerne (og pengene...).

9 kommentarer:

Rasmine sagde ...

Det lyder godt nok spændende! De må kunne fås på amazon...

Madame sagde ...

Den serie måtte man gerne vise også her! For nylig var der en spændende serie på DR HD om arkitektur, som vi var meget begejstret for, blandt andet med Claus Bonderup og hans vidunderlige huse.

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Givetvis... :-)

Madame: Den har jeg til gengæld ikke set. Jeg synes, at arkitektur er meget interessant, selv om jeg slet ikke er til noget moderne med glas og stål. Og så igen; jo måske lidt - til kontorbrug kan det være ret flot... :-)

Lavendel sagde ...

Det må være vældig spændende.Kunne godt tænke mig at se den, utroligt hvad man kan finde på...jeg så et billede af et hus bygget af paller forleden.

Frøken Anker sagde ...

Jeg har set nogle af udsendelserne imens vi var i Indien. Sjovt at følge. Og få ideer fra.

Hygge med te og dvd.
X Birgitte

Mia Folkmann sagde ...

Lavendel: Ja, det har der også været - og halmhuse (som jeg er meget fascinerede af...) :-)

Frøken Anker: Ja netop; man får helt lyst til at bygge noget selv - men bare ikke HELT så ambitiøst som nogle af de huse, der vises. :-)

Anonym sagde ...

Grand Designs kører faktisk i dansk tv - på 3 puls - og det er som Mia skriver ret inspirerende!

Mia Folkmann sagde ...

Er det dig, Anonym, der har sendt mig en mail?? :-)

Ja, det er nogle herlige udsendelser, selv om det hus, jeg så blive bygget i går, var lidt i overkanten. En kæmpestor treetagers kridhvid betonklods placeret i vandkanten...

Anonym sagde ...

Grand Designs bliver også sendt på 3Puls, hvor jeg ser den med stor fornøjelse - det er nemlig rigtig spændende at se hvor forskellige alle disse huse bliver. Gid man selv havde råd til at bygge sådan et drømmehus..... :-D