lørdag den 6. juli 2019

Min spanske have

Jeg har det sidste års tid haft en have i Spanien... Sådan føles det i hvert fald, når man "lejer" et træ, en busk, en mark eller noget helt tredje gennem det, der kaldes "crowdfarming".

Man får selvfølgelig ikke bare et træ, men også høsten af det træ. Frugten dyrkes økologisk, og man får den tilsendt nyplukket i en dertil indrettet kasse.

For landmanden betyder det, at han på forhånd ved, at han har solgt så og så meget frugt. Han/hun nyder godt af, at der er familier "derude", der venter spændt på årets høst, og han behøver ikke at bekymre sig om, hvorvidt supermarkederne vil presse priserne, eller om de overhovedet er interesseret i at købe fra ham. Jeg ved, at de forskellige dyrkere føler en langt større glæde ved deres arbejde, fordi de har den tryghed, og fordi de ved, at de glæder andre. Der er også en nærkontakt, fordi man hos de fleste er velkommen til at aflægge et besøg, hvis man ønsker det.

I min have har jeg to appelsintræer, et oliventræ, et mandeltræ, et clementintræ og et citrontræ. Hele sidste vinter fik jeg leveret en kasse appelsiner hver 14 dag, hvilket gav os et par appelsiner hver pr. dag. Måske én medvirkende årsag til, at jeg fløj igennem en lille vinterforkølelse uden de store problemer.

Lige nu har jeg fået citroner. Tre skåle fulde, der primært bliver brugt til citronvand. 5-6 citroner presses og blandes med vand, og sådan en kandefuld drikker vi i løbet af dagen. Ingen sukker i, men det kan man jo gøre, hvis man vil have limonade. Jeg kan gode lidt mit citronvand syrligt og friskt.

Ingen kommentarer: