onsdag den 1. januar 2020

Godt nytår!

Et nyt år er begyndt, og vi kom ind i det på en særdeles fredsommelig måde. Vores nytår har altid været en ret stilfærdig affære, for fyrværkeri er ikke noget, vi spilder penge på. I stedet gik vi i køkkenet sammen og lavede dejlig mad.

Juleaften fik vi maden udefra, og det, som vi havde høje forventninger til, var lidt af en skuffelse. Så vi besluttede os for at lave en alternativ nytårsmeny selv, og det gjorde vi.

Jeg har altid været glad for grøn mad, og Kirsten Skaarups bøger - og nu hjemmeside - har været en fast følgesvend siden 90'erne. I går var det også hendes udmærkede opskrifter, vi benyttede os af, da vi lavde "fiskefilet med hjemmelavet remoulade" til forret og "tærte med squash og oliven" til hovedret. Vi havde tænkt på rødbedeis til dessert, men vi blev enige om, at vi ikke havde plads til mere i vores maver.

Fiskefilet'erne var egentlig pandestegte pastiknakskiver, og vi synes, at det lød sjovt. Det overraskede mig, at det kom til at smage så "rigtigt", og det er slut med at købe færdiglavet remoulade. Uhm, det var så lækkert. Og da vi lige havde fået en sending økologiske oliven fra Spanien, var tærten et oplagt valg til hovedret.

Bagefter puslede jeg videre med årets julepuslespil, og efter te og en spændende krimi gik vi i seng. Sådan helt hverdagsagtigt. Gussi puttede mellem os, og midnatsfyrværkerilarm hørte vi ikke meget til. Vi sov!

6 kommentarer:

Deborah sagde ...

Ja hun er (som jeg også sagde til hende for nyeligt) en madheks hende Kirsten. Hvis du vil have mere inspiration, har jeg også en blog med vegansk mad (secretsandleeks og masser af inspiration på fb). Det lyder som en dejlig Nytårsaften. Her var det begrænset med skyderi, omend nogen synes, det var en god ide at tænde bål nede på gaden!! Det gik heldigvis ud. Jeg så Outlander på Netflix (anbefales i høj grad) og hyggede med en god pastaret og Asti. Du har ret pastinakfillet, smager skønt. Godt Nytår, hvor jeg håber, vi måske ses.

Mia Folkmann sagde ...

Deborah: Tak for nytårshilsen, kære Deborah, og godt nytår til dig også.

Sikke en idé at tænde bål, men godt, at det gik ud. Det lyder godt med din blog; jeg har tit set dig dele opskrifter på FB, men jeg havde ikke registreret, at du havde en madblog. Den må jeg se nærmere på; altid godt med inspiration. :-)

Jeg har heldigvis endnu en seriesæson tilbage af min spændende engelske krimi "Line of Duty", og bagefter er der filmen "The Two Popes" på Netflix - "Outlander" har jeg øremærket til senere. Jeg kunne forestille mig, at min John allerede HAR set den... lyder som noget, han kunne finde på.

Madame sagde ...

Godt nytår også til jer.
Det lyder som meget lækker mad, I lavede. Her er vi også meget glade for vegetarretter, og juleaften fik vi en skøn nøddesteg :-)

Ellen sagde ...

Godt nytår til jer herfra!
Vi gik også stille og fredeligt ind i det, men holdt dog ud til en halv times tid efter midnat :-)
Ærgerligt, at julemaden var en skuffelse, men godt I selv kunne kompensere en uge senere.
Jeg har forsøgt mig med Outlander, men den er altså en tand for voldsom for mig - og jeg er normalt ikke sart!

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Uhm, ja nøddesteg; det har jeg også prøvet at lave - det smagte virkelig godt. Jeg fandt en opskrift på mandelfrikadeller... det bliver næste forsøg... ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Godt nytår i lige måde! Vi skålede på forhånd; jeg orkede ikke at blive længe oppe - decembertravlheden har taget "kål" på mig ;-)

Jeg havde nok en fornemmelse af, at Outlander kunne være lidt voldsom - jeg mener faktisk, at min John har sagt noget om det. Så hellere en fredelig krimi... ti hi...