fredag den 3. januar 2020

Naturens lysshow

Her er ikke meget lys hernede på Lolland, hvor vi bor. Ikke andet end det, vi selv tænder i hvert fald. Og det betyder, at "naturens lysshow" i form af stjernehimler, stjerneskud og magiske fuldmåner fremstår tydeligt og uhindret... medmindre det er overskyet selvfølgelig.

Ofte har vi stået uden for vores hus og set stjernerne falde om ørerne på os - sådan føles det af og til - og ofte har jeg gået ud med hunden i et næsten hvidt, fortryllende fuldmåneskær.

I aften håber jeg endnu en gang at få en god naturoplevelse; i hvert fald fortæller DR, at der i aften/nat er et kæmpe stjerneskudsshow - så jeg må pakke mig, John og hunden godt ind og bevæge os ud i den lollandske nat...

4 kommentarer:

Ellen sagde ...

Jeg krydser fingre for, at vores skyer når at forsvinde ... lige nu ser det ikke ud som om de har tænkt sig det, desværre. Vi har det nemlig også dejlig mørkt - næsten ingen lysforurening :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Der er også skyer her, men heldigvis ikke tætte. Ja, I bor da også skønt uden "forstyrrende lyskilder"... ;-)

Madame sagde ...

Stjerneskud - åh, der ville jeg gerne have set i nat. Her er nemlig også fuldstændig mørkt, hvor vi bor, og det er nemt at se stjernehimlen :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Ja, du kan da sagtens se den smukke stjernehimmel, hvor du bor. Jeg kan huske, da vi boede i vores sommerhus i Frederiksværk; det var så skønt at komme fra vores arbejdsplads i København til mørket og duften af hav og gran. :-)