torsdag den 26. marts 2020

Noget af værdi...

Der er ingen tvivl om, at naturen trives under manglen på menneskelig aktivitet, så noget godt kommer der da ud af vores nuværende nedlukning.

Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det måske er det puf, der skal til for at få os til at indse, at vi er NØDT til at tage tingene mere roligt. Det nytter ikke at blive ved med at sætte væksten op, op, op og fortsat køre i højeste gear mod afgrunden. For klimakrisen lurer jo stadig i baggrunden, selv om der ikke fokuseres så meget på den lige nu.

Måske - fromt ønske - kan denne ufrivillige "tænkepause" få os til at indse, at det ikke er så vigtigt, at vi kører i højeste gear hele tiden. Der er andre ting i livet, der er mere vigtige. Måske er vi nået til det punkt, hvor vi kan bremse op og "nøjes" med at sætte pris på det, vi har.

Og i stedet for at åbne for pengekassen og hælde penge ud på nye veje og nybyggeri, som bestemt IKKE hjælper på klimaproblemerne - så kunne vi bruge de penge på at udvikle nye ideer og nye jobs, der kunne...

8 kommentarer:

Ellen sagde ...

God ide. Om nogen tager den til sig, er nok et andet spørgsmål, desværre ...
Man kunne godt få den tanke, at planeten Jorden sendte os en ny virus for at få os til at stoppe op og tænke os grundigt om, inden vi ødelagde den helt.
Som sagt bare en tanke ...

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Sikkert ikke! Men ud skulle det...

Jeg er helt enig i din tanke; jeg har selv haft den... ;-)

Cramer Hanberg sagde ...

HELT ENIG MIa

Mia Folkmann sagde ...

Cramer Hanberg: Dejligt at høre :-)

Lene sagde ...

Tænker du på at mennesker går i naturen uden omtanke, smider affald etc? For så er jeg enig.

Mia Folkmann sagde ...

Lene: Det er det selvfølgelig OGSÅ. Men forureningen nedsættes i byer, floder bliver renere og det er pludselig muligt at høre fuglesang. Ikke bare i Danmark, men alle vegne. Når så mange mennesker IKKE producerer, ikke bruger biler, ikke gør alt det, de ellers gør - så kan det mærkes på naturen. Det er i det mindste en god ting... :-)

Nana sagde ...

Ja, det er tankevækkende ,så godt naturen har af, at mennesket drosler ned. Jeg har i årtier undret mig over, at talen altid er på økonomisk vækst. Hvor er det vi skal vokse hen? Og er naturen ikke vigtigere end endnu en motorvej?!? Jeg ville ønske, at tingene forandres bare en smule på den anden side af krisen. Men jeg er ikke så sikker ...
Men i dag skinner solen, og jeg vil gå ud at arbejde lidt med et nyt georginebed :-)
Dejlig solskinsdag til dig, Mia!
Kh Nana

Mia Folkmann sagde ...

Nana: Ja, netop. Hvor skal vi vokse hen? Jeg synes, at vi er vokset tilstrækkeligt, og at vi hellere burde nærme os naturen i langt højere grad. Vi ville have så godt af det! Men jeg er bestemt heller ikke sikker på, at eventuelle forandringer holder ved...

God idé med et nyt georginebed - de smukke blomster er lige til at blive i godt humør af :-)