torsdag den 31. december 2020

Årets bedste bog


Jeg har læst mange gode bøger i år, men der er særligt én, som jeg var begejstret for... nemlig "The Toymakers" af Robert Dinsdale. 

Bogen havde jeg med hjem fra vores sidste Englandstur, og da vi havde hedebølgedage på campingpladsen i Faaborg her i foråret, slog jeg mig ned i skyggen med Gussi storsnorkende på et tæppe ved siden af liggestolen.

Jeg var helt og aldeles opslugt af bogen i tre dage, hvor jeg kun afbrød læsningen, når Gussi ville gå aftentur, eller når min rare mand serverede jordbær. Vi orkede ikke at gå på indkøb i varmen, men heldigvis havde den lille vejbod åben... 


Bogen handler meget kort fortalt om et magisk legetøjsimperium i London, der åbner sine døre hvert år ved første frostvejr. Børn og voksne strømmer til den fortryllende forretning, hvor alle drømme kan gå i opfyldelse.

Den unge hjemløse Cathy søger ansættelse og bliver modtaget med åbne arme. Hun elsker sit nye arbejde og bliver efterhånden en del af familien, men snart opdager hun, at der er sorg og vrede bag al magien...

Man bliver revet med af handlingen og gennemlever de følelser, der beskrives - og slutningen på bogen er overraskende... og dog helt, som den måtte være. 

Det er en gribende bog. En fascinerende bog. Utroligt godt fundet på - og en bog, som jeg vil huske tilbage på med glæde. 

GODT NYTÅR!


Snefoto: Carol VanHook

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Det er så dejligt med en boganbefaling - tak, Mia! Det lyder som en bog for mig. Og så er jeg fascineret af den meget smukke forside.

Ellen sagde ...

Endnu en bog til ønskelisten hos Audible - tak for det.
Jeg kender forfatteren af navn, men har ikke læst noget af ham. En fejl, kan jeg forstå, men det kan der jo ændres på :-)
Jeg ville ikke kunne sætte titel på den bedste bog i år, men jeg har været meget glad for at stifte bekendtskab med Lucinda Riley, som ganske vist er en feel good-forfatter, men ikke kun det - hendes serie om de seks adopterede søstre rummer mere hygge og velbefindende. Men du kender hende måske?

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Jeg tror bestemt, at du ville synes om den. Jeg kan så godt lide den slags eventyrlige bøger, for de "fodrer" fantasien :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Ja, mon ikke den findes hos Audible; det vil jeg tro. Dinsdale har skrevet flere bøger, og jeg har fundet et par til, som jeg skal have fingre i...

Lucinda Riley har jeg ikke læst, men jeg kunne sagtens finde på det. Elsker hyggelige bøger (også) :-)