fredag den 1. januar 2021

Perfekt start på et nyt år


Hver eneste nytårsdag i hele mit efterhånden pænt lange liv har jeg set nytårskoncert fra Wien. I år foregik den uden tilskuere, og mens det var ret mærkeligt med alle de tomme rækker, så var koncerten på sin egen måde lige så dejlig, som den altid har været.  

Jeg sidder ikke pænt stille, når der er nytårskoncert - jeg deltager ret aktivt i den. Jeg dirigerer, klapper, nynner med og laver små dansetrin sammen med de yndefulde dansere, og min rare mand ser mildt overbærende på mig. Men han er vant til min begejstring, og inden længe klapper han selv med til Radetzkymarchen.

Musik har stor betydning for mig, og jeg er så ganske enig med dirigenten Riccardo Muti, da han i sin lille tale henstillede til verdens ledere, at de skulle prioritere kultur og dermed også musik. Musik er et fælles sprog for os alle, og det er et sprog, der taler til følelserne. Det er kærlighedens sprog.

Vi trænger helt sikkert til musik og kærlighed i denne tid, så for mig - og sikkert mange andre - er den skønne nytårskoncert den perfekte start på et nyt år.

"The weapons of the musicians in this room are instruments, instruments laden with flowers"

Riccardo Muti

6 kommentarer:

Ellen sagde ...

Og herfra ønskes et godt nytår til den dansende Mia og hendes mand :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Tusind tak og i lige måde, kære Ellen. Jeg tænker, at du kan se synet levende for dig... ;-)

Madame sagde ...

Det er så hyggeligt, at du har et nytårsritual med den smukke musik fra Wien.
Jeg elsker også musik. Måske ser du også Den klassiske musikquiz? Der var en vidunderlig nytårsudgave i går :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Jeg kender ikke den klassiske musikquiz, men måske kan jeg stadig høre den...

Vi hører næsten altid klassisk radio fra England, og det er med til at holde humøret oppe i en lidt trist og mørk tid. De spiller altid så meget dejligt :-)

Marianne sagde ...

Sådan skal det bare være! :)
Alt der kan lyse op og løfte os op i denne tid er vigtigt - og det er skønt at du lever så aktivt med i koncerten - tihi :D

Mia Folkmann sagde ...

Marianne: Jeg kan slet ikke lade være, for jeg har altid elsket Strauss... :-) Ja, vi har brug for alt det lyse og glade i en mørk tid :-)