onsdag den 27. april 2022

Udspring i etaper


Vi har en kæmpelang bøgehæk langs vores vestlige side af grunden, og i skrivende stund står den stadig med brune blade. Det skal siges, at det også må være barskt at være hæk her, hvor vestenvinden skiftes med nordenvinden om at tage fat.

Men i går skete der noget. En bid af hækken - helt umotiveret og midt i - blev grøn og frisk. Men hvorfor lige dén bid? Det kan man (jeg) undre sig over...

Skønt ser det i hvert fald ud, og inden længe kan man vel forvente, at resten følger efter og smider bladene. De skal få lov til at lune hækken om fødderne og blive til god næring - og de blade, der blæser ind i haven, kan dække andre steder.

Ellers er det mest græs, vi dækker med - det gør vi til gengæld flittigt. For det er sådan en god idé at putte planterne under en tyk dyne af klippet græs, der lynhurtigt bliver sprødt som fint hø.

Dels holder det på fugtigheden i jorden, hvad der er ret vigtigt et sted med masser af sol og blæst, og dels giver det mad til regnorme, der kvitterer med den bedste jordbehandling. 

Bar jord er en rigtig dårlig idé - naturen ville aldrig selv have fundet på den. Så hver gang vi slår græs, bliver græsset genbrugt. Til glæde for jorden og dem, der er i den.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Jeres bøgehæk har det åbenbart lige som alle andre bøgebevoksninger, og som jeg har undret mig over, siden jeg første gang lagde mærke til fænomenet for over 30 år siden, da mit firma flyttede til Bøge Allé i Hørsholm. Det sidste stykke vej var en ret lang ... bøgeallé, såmænd, og selv om træerne stod tæt og måtte formodes at være af samme art, kunne der være op til tre ugers forskel på hvornår de sprang ud. Der kunne stå et fuldt udsprunget lige ved siden af et, som endnu ikke viste den mindste smule grønt. Jeg har spurgt mig frem og forsøgt at få en forklaring, men indtil videre uden held. Én af dem gik på, at det skyldes forskellige jordbundsforhold, men den troede jeg ikke på - og det tror jeg heller ikke gælder for jeres hæk, men underligt er det 🤔

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Tre UGER! De kunne godt tage at oppe sig lidt... ;-) Men jeg kan da se, at der i løbet af dagen er "plet-sprunget" et par områder mere, så vi når nok i mål. Ja, underligt er det - jeg tror heller ikke på det med jordbundsforholdene, der må være ret ens i hvert fald her - men der kan være andet, vi ikke ved så meget om. Måske bliver vi en dag klogere... ;-)