søndag den 6. januar 2019

Konsekvenser

Når jeg går tur med hunden, går jeg tit og filosoferer over ting. Ikke store dybsindige ting; måske bare små hverdagsting.

I dag gik jeg og filosoferede over ordet "konsekvens".

Hver gang man foretager en handling, er der en konsekvens ved den handling. Det kan være en hvilken som helst handling:

Hvis man f.eks. vælger at sætte sig ud i haven i stedet for at male huset, så har det mindst to konsekvenser. Man risikerer at blive solskoldet, hvis man sidder der for længe - og huset maler ikke sig selv.

Men vælger man at TÆNKE over konsekvensen ved den handling, så kan man jo sige "jo, men jeg sætter mig i skyggen; så bliver jeg ikke solskoldet". Og "ja, men jeg vil hellere male huset til efteråret, for det er faktisk ikke godt at male, når solen skinner så meget".

Man kan derfor nyde at sidde i haven resten af dagen, for man HAR tænkt over konsekvenserne.

Årsagen til, at jeg tænkte over netop det i dag, var blandt andet, at der lå så mange dåser langs landevejen, hvor jeg gik. Jeg samlede dem op i en pose og så kom den tanke med "konsekvensen af ens handlinger".

Gad vide, hvor mange der tænker over, hvad det betyder at kaste ting fra sig i naturen. Hvis de stoppede bare en brøkdel af et sekund og tænkte over konsekvensen, ville de måske lade være.

For konsekvensen af en smidt dåse kan være en skåret pote eller snude. Konsekvensen af en plastikpose med madrester kan være en langsom kvælningsdød hos et dyr.  Konsekvensen er selvfølgelig også, at det ser grimt ud, og at ligegyldigheden med naturen breder sig til andre.

I ovennævnte tilfælde kræver det ikke det store at regne konsekvensen ud, men det er ikke altid så enkelt. Jeg taler af erfaring, for jeg har selv nogle gange handlet uden at (kunne) gennemskue mulige konsekvenser. Det er gerne de ting, man fortryder og bliver ked af bagefter.

Så også for ens egen skyld gælder om at tænke over konsekvenserne...

12 kommentarer:

Madame sagde ...

Åh ja, hvor har du dog ret. Det er trist, at så mange vælger at smide deres affald fra sig i naturen. Vi kunne begynde med at tale med børn om konsekvenserne.
Jeg har mange gange gjort som dig og samlet dåser, flasker og papir op. Én sommer var jeg ekstra flittig og samlede alt skrald op ved en vej her nær ved, hvor vi bor. Det blev til 34 bæreposer fulde.

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Ja, man forstår ikke rigtigt, hvad der får dem til det. Mangel på omtanke er det vel. Det kan blive til en del, når man samler ind dagligt. Foreløbig har jeg én bærepose fuld, men det bliver hurtigt til mere. Tænk engang, at du fik hele 34 poser fulde...

Ellen sagde ...

Åh ja ... jeg bliver så vred, når jeg oplever folk smide metal, plastic og glas i naturen. Vi samlede også op langs med vores del af vejen i Sverige, og der var meget hver gang. De skulle have smæk, skulle de. Og også deres forældre, som åbenbart ikke har opdraget deres børn ordentligt.

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Helt enig! Der ligger en højskole et stykke fra os, og det er sjovt nok ofte dér jeg finder flest dåser... hmmm...

Marianne sagde ...

Ja, jeg undrer mig også og bliver både vred og lidt ked af det, hver gang, jeg ser affald smidt på vejene eller i skove og parker.
Det er som om at flere er blevet ligeglade/tankeløse - jeg synes det er blevet værre, end det har været før?
For resten, Mia, Tusind Tak for julekalendergaven, jeg vandt d. 24/12!
jeg er vild med William Morris og hans smukke mønstre - så jeg blev så glad for at vinde det smukke viskestykke: Strawberry Thief, du sendte, pakket fint ind i julepapir og sammen med det søde kort! TAK! :)

Mia Folkmann sagde ...

Marianne: Selv tak for viskestykket; jeg er glad for, at du kunne lide det. Ja, jeg synes også, at det er blevet værre, og det er i grunden underligt, når man tænker på, hvor meget der snakkes om det. Det er trist, ikke?!

mormor sagde ...

Når jeg går tur her i Nærum, har jeg vænnet mig til at have en pasticpose i lommen. Den er ret ofte fuld af skidt og l... når jeg kommer hjem, æv det er surt, at folk ikke tænker sig om!.
Godt nytår til jer kære Mia. Kh Marianne

Mia Folkmann sagde ...

Mormor: Ja, jeg har også gerne noget med og ellers låner jeg én af Gussis hundeposer ;-) Men det irriterer også mig, at jeg skal gå og holde rent efter andre.

Madame sagde ...

Kære Mia
Der bliver et blogtræf i Gavnø Slotspark, når der er tulipanfestival - det bliver en af dagene den 27. eller 28. april eller den 4. eller 5. maj.
Håber du har lyst til at være med :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Hvor er det sødt af dig at fortælle mig det. Vi plejer bare at rejse på det tidspunkt; men nu med Brexit ved vi ikke rigtigt, hvornår og hvor vi er.

Men hvis vi er hjemme, vil jeg meget gerne med. Jeg skal nok give besked, når jeg ved mere. :-)

Madame sagde ...

Vil lige fortælle dig, at blogtræffet i Gavnø Slotspark bliver søndag den 28/4. Nu kan du se, om I er hjemme :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Tusind tak for info. Nu skriver jeg datoen i kalenderen og så ser vi, hvis vi er. :-)