søndag den 20. december 2020

Nissebanden


I går holdt julen for alvor sit indtog i vores stuer. Juleduge er lagt på bordene, den store skål er fyldt med duftende julepotpourri. og kravlenisserne har indtaget deres pladser.

Og så er de store nisser kommet frem. Det er de nissefigurer, som jeg købte i en årrække sammen med min mor, for der lå en butik i Helsingør, der havde mange af dem.

Vi tog tit til Helsingør i december, for der var så hyggeligt. Så fik vi lidt frokost et sted og æbleskiver og gløgg et andet sted... og der blev købt julegaver og lidt med hjem til vores "bedre halvdele" derhjemme. 

Vi skulle altid lige slutte af i den dér nissebutik, der egentlig var en gavebutik (jeg tror ikke, at den ligger der mere). Og så kom det svære valg: HVILKEN af de søde nisser skulle med hjem. 

Vi købte én hver, og det samme gentog sig de følgende år - og da jeg nu har arvet min mors, har jeg en mindre nisseflok. Det dansende par er desværre blevet lidt rustne - det bliver vi jo alle med alderen - men ellers er de lige så fine, som dengang de blev købt. 

Og jeg glæder mig over dem hvert år, for juleminder behøver ikke at være gamle for at være gode.

4 kommentarer:

Ellen sagde ...

Vi har nok alle mindst én bestemt ting, uden hvilken det bare ikke kan blive rigtig jul.
Da vi flyttede til Den Stråtækte, var det en sjov og hyggelig opgave den første jul at finde ud af hvor juleting, der havde haft sin faste plads i 28 år, nu skulle anbringes :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Sådan er det! Og jeg glæder mig til den sjove og hyggelige opgave det bliver at finde pladser til nissebanden i mit nye hus. :-)

Marianne sagde ...

Hvor er det nogle søde og skønne nisser, du/I har samlet jer!
Især 'skriver'-nissen er da herlig :)
Jeg kan godt forstå, at du og din mor købte disse gennem så mange år, og ja, der er rigtigt hyggeligt i Helsingør; også ved juletid.
Forresten skal du have TAK, endnu en gang, for den Engelske Julekalender - jeg glæder mig hver dag til at se hvad du har skrevet, de skønne fotos og at gætte det rigtige svar <l:o)

Mia Folkmann sagde ...

Marianne: Selv tak; det glæder mig, at jeg kan glæde dig :-)

Ja, skrivernissen er skøn - den og læsenissen er "mine", mens skotten i kilt er Johns. Han elsker Skotland!