tirsdag den 2. februar 2021

En anderledes fødselsdag


I dag har jeg fødselsdag, og som sædvanligt er "min dag" hundehamrende iskold! Jeg mindes alle de år, hvor vi har haft gode intentioner for en hyggelig fødselsdagsudflugt og er endt med et skynde os hjem i varmen i stedet for...

I år er alting anderledes. Vi har skam ikke tid til udflugter, og vi skal ikke hygge i varmen...!

For vi har fået hus. Vi fik nøglerne for et par dage siden, og siden har vi gået og "puslet" i de nye omgivelser... iført termotøj og ørevarmere, for der er næsten lige så koldt inde som ude. 

I øjeblikket er der kun to brændeovne som varmekilde, så vi har sat de olieradiatorer op, som vi havde fra min tidligere butik i Lynge, og de kan lige få temperaturen op til over frysepunktet. Og så ser vi ellers frem til den varmepumpe, der er bestilt og bliver installeret om nogle dage. 

Men bortset fra det glæder vi os over alle de dejlige ting, der er ved huset: En skøn beliggenhed, en kæmpestor grund, hyggelige stuer, dejlige kontorer og - når varmepumpen kommer op - et stort, fint lokale til min butik. 

Der er meget mere end det, men det vil jeg fortælle om hen ad vejen. Lige nu vil jeg fejre min fødselsdag med morgenmad og (varm) kaffe... :-) 

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Hjertelig tillykke, Mia - både med fødselsdagen og det nye hus!
Pyha, hvor det godt, at I kan få temperaturen op over frysepunktet, hvor der ikke er en brændeovn.
Det bliver et fantastisk sted, når I får indrettet jer præcis, som I gerne vil.

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Tusind tak - ja, det er godt nok godt, at vi får mere varme på inden så længe; det ser jeg frem til!!! Men det skal nok blive godt, og det bliver et sted med masser af fuglesang. Knus

Ellen sagde ...

Tillykke med fødselsdagen og jeres nye sted :-)
Det bliver da bare så dejligt; det er om at se mulighederne i stedet for begrænsningerne, og muligheder er der nok af, men det har da været besværligt for de tidligere ejere at holde huset beboelsesvarmt.
Jeg glæder mig til at se din nye butik, når du er færdig med at indrette, og i øvrigt må holde åbent igen :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Tusind tak! Der er heldigvis rigtig mange muligheder, og de vil blive udnyttet hen ad vejen. Men jeg forstår heller ikke rigtigt det med varmen...

I dag har jeg fundet plads til en varmepumpe i beboelseslængen, så når vi får sparet sammen til den, er vi godt kørende. Brændeovnene er superhyggelige, men i min verden mere et supplement end en egentlig energikilde.

Ja, du må komme en dag, når butikken er færdigindrettet - det er et dejligt stort rum, der passer fint til den :-)

Nana sagde ...

Til lykke med fødselsdagen, Mia! - Og med huset! Det lyder så spændende! Hvor i verden ligger jeres nye hus?
Kh Nana

Mia Folkmann sagde ...

Nana: Tusind tak - for begge dele. Vores nye (gamle) hus ligger på Lolland, bare et lille kvarter fra det sted, hvor vi har boet de sidste treethalvt år. Ikke langt fra vandet og nær en dejlig herregård, hvor jeg tit går tur med Gussi. KH Mia

Marianne sagde ...

Tillykke med fødselsdagen - og det nye hus!
Nej, I kommer da ikke til at kede jer der :D
KH Marianne

Mia Folkmann sagde ...

Marianne: Tusind tak; ja, der er lidt at se til. Men huset er heldigvis ikke større end at det er overskueligt, og grunden kan blive til dejlig natur. Så det er hyggeprojekter, de fleste af dem :-)