fredag den 17. august 2018

Hvad parasollen gemte...

Vi købte os en stor, sort parasol her i varmen, og den har været rigtig god. Det er der så åbenbart også andre, der synes - for når jeg slår den op om morgenen, dukker der gerne adskillige natsværmere, edderkopper og andre insekter op, der har bosat sig dér siden sidst.

I morges var det dog et lidt større dyr, jeg fik i hovedet - nemlig en lille flagermus. Den bumsede via mig helt ned på flisen, og jeg var bange for, at den var kommet til skade.

Det var den heldigvis ikke. Da den havde sundet sig lidt, fløj den rundt i haven, og jeg regnede med, at den fandt et godt træ. Men nej, den ville altså hen til "sin" parasol igen, så jeg måtte pænt slå den sammen.

Nu sidder den så dér - indtil i aften i hvert fald. Og det skal den selvfølgelig have lov til - jeg kan altid sætte mig ned i skyggen af træerne...

8 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Godt, den lille fyr ikke kom galt afsted. Og heldigt for den, at det var dig, den mødte. Det er ikke alle, der er lige begejstrede for flagermus. (Jeg kan godt lide dem). Hos os var der flagermus, der satte børn i verden et rigtigt dumt sted oppe under vores sorte tegl. Jeg tror, at de simpelthen døde af for meget varme. Døde gjorde de nemlig. Og faldt ned på vores terrasse. Meget sørgeligt.

Mia Folkmann sagde ...

Fruen i Midten: Jeg har altid elsket flagermus, og min yndlingsbeskæftigelse er at stå i en skumringstime, mens de er på insektjagt om ørerne på mig (jeg lokker vel også nogle myg til... ;-)).

Åh det var da dumt med de små, der døde. Jeg tænkte også, at en sort parasol i solen nok blev lidt rigelig varm, så det er vel heller ikke det smarteste sted. Men nu har jeg set, at den lille fyr flyver fint, så den må jo finde sig et andet sted, hvis det bliver for slemt...

Madame sagde ...

Jeg ville have gjort som dig :-) Tænk at I har flagermus - det har jeg aldrig set her.

Unknown sagde ...

De er SÅ søde men pas på, for mange er bærere af rabies , så rør ikke og hvis uimodståeligt, så på med arbejdshandskerne.

Ellen sagde ...

De er simpelthen så søde. Vi har dem i Sverige - oppe på loftet. Det er så måske ikke det smarteste, for de har jo visse ting, de skal af med, når de hænger der og hygger sig, og de har bosat sig et sted, hvor jeg ikke kan komme til at lægge noget plast på gulvet, desværre.

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Jeg ved, at du ville have gjort det samme :-) Vi har rigtig mange flagermus i forskellige størrelser, men denne her var en lille fyr. Jeg sidder netop nu og holder øje med den, for den er nok ved at komme frem. Jeg er da sikker på, at I også har flagermus. Prøv at gå ud ved i haven nær træerne lige om lidt, når det er ved at blive mørkt. :-)

Mia Folkmann sagde ...

Unknown: Jeg ved godt, at de kan være bærere af sygdommen, men det er vist ikke ret almindeligt. Jeg tager nu trods alt ikke på dem med hænderne - de kan bide lige som mus kan, og den vil nok ikke synes om at blive "gramset på"... ;-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Ja, selvfølgelig har I dem også dér. Skønt sted for flagermus. I Hollymount havde vi masser oppe under loftet både i huset og ude i garagen, og jeg kunne sidde længe og iagttage dem på sådan en sommeraften. Her på Lolland er der også en del, og jeg gætter på, at nogle bor ude i garagen, men hvorfor denne lille fyr nu vælger parasollen er da fjollet. Der er masser af hule træer i haven :-)