lørdag den 24. januar 2015

En klippeelevator med udsigt

I går var jeg en tur i Bridgnorth på vej til Telford, hvor jeg skulle se på autocampere. Det var hundekoldt, så det blev kun til en frisk gåtur rundt i byen, op til slotsruinen, og hen til den klippeelevator, som lige måtte prøves af.
Det er den stejleste i England, og den er omkring 120 år gammel. Men elevatoren er “still going strong” må man sige, for på ingen tid blev man kørt ned til floden og op igen.
Det er ikke nogen egentlig turistattraktion – de lokale bruger elevatoren flittigt, for det er noget af en udfordring at komme nedefra og op. Mange ældre mennesker bor nede ved den smukke flod, og det er dejlig nemt for dem at tage elevatoren op til byen, når de skal handle.
Skinnerne er skåret dybt inde i klipperne, så det må have været en stor præstation i sin tid, da elevatoren blev etableret.

11 kommentarer:

Unknown sagde ...

Ej hvor herligt :) Hvad vi mennesker dog ikke finder på :)

Husmor sagde ...

Hold da op - 120 år gammel og også lidt modigt af dig, synes jeg.

Madame sagde ...

Hvor er det smart fundet på! Ja, tænk hvad man kunne for mere end 100 år siden - fx også lave The Tube.

Mia Folkmann sagde ...

Miri: Ja, den var netop herlig - og praktisk. Udsigten var super! :-)

Husmor: Jeg tænkte tanken... og skyndte mig at skubbe den fra mig igen... ;-)

Madame: Ja, jeg er også imponeret. De lavede også en tunnel under Themsen, hvor man kunne gå tur og se på udstillinger og lign.

folehave's univers sagde ...

Den er da helt fantastisk. Den ville jeg gerne have en tur i. Tak for turen.

Anette sagde ...

Det må være en flot udsigt på turen op og ned. Og smart fundet på :-)

Mia Folkmann sagde ...

folehave's univers: Ja, den er skøn! Turen var ikke så lang, men meget stejl... ;-)

Anette: Det var nemlig rigtig smart fundet på :-)

Lene sagde ...

Godt fundet på og så at den stadig virker :-)

Mia Folkmann sagde ...

Lene: Ja, det rykkede lidt i den, men den virkede fint... ;-)

Gowings sagde ...

Hvor er det en smuk 'bjergbane' vogn, Mia. Meget engelsk. God weekend.

Mia Folkmann sagde ...

Gowings: Ja, den er rigtig fin - og funktionel... stadigvæk... :-)