fredag den 14. august 2015

Rejsekortets glæder

Lad mig først sige, at overskriften er ironisk!

Jeg hører til dem, der helst undgår offentlige transportmidler - jeg tager bilen eller går på mine fødder. Sommetider/ofte en kombination af de to...

Men min søde ældre mor bruger dem til gengæld flittigt. Det vil sige - det gør hun så IKKE længere, for hun kan overhovedet ikke forstå, hvordan rejsekortet er skruet sammen.

I stedet beder hun mig, om jeg ikke kan finde ud af det for hende. Øh nej, det kan jeg ikke. Jeg har nu siddet i tre kvarter og læst på siden og fatter ikke en dyt.

Min mor ejer ikke et kreditkort og oplyser aldrig nummeret på sin bankkonto til NOGEN! Så et anonymt kort må være sagen. (?)

Jeg kan så forstå, at selve kortet koster et beløb. For et stykke plastik... (?)

Og så kan man tanke op på det (tror jeg nok). Det kan købes i visse butikker - der er vist én i nærheden (det vil sige... ikke i nærheden for min mor, der går så dårligt, at hun må tage en bus derned... øøhhh.....).

Men for mig er det gåafstand, så JEG kan gå derned og købe et anonymt kort til hende. Når jeg ikke lige er i England...

Det ser ud, som om man forpligter sig til at checke saldoen på kortet med jævne mellemrum. Øhm, hvem gør det? Og hvor? Det er vist ikke noget, man kan checke på nettet (eller?) - det ser ud, som om man skal checke det på visse steder, hvor man kan den slags. Skal man så tage en bus derned... hvis man er min mor???

Og så ser jeg noget med, at brugere af anonyme kort får "dummebøder", hvis de glemmer at checke ud. Hvordan giver man en anonym en bøde?

Det er rigtig meget, jeg ikke fatter.

Og jeg fatter SLET ikke, hvorfor-katten-det-hele-skal-være-så-indviklet!

- Min mor? Hun har resigneret og tager en taxi. Eller bliver hjemme. Ligesom de andre pensionister, jeg har snakket med...

Foto: Kurt Rasmussen

9 kommentarer:

Rasmine sagde ...

Jeg blev nysgerrig, da det famøse kort kom frem, men opgav ret hurtigt at forstå det, for jeg har jo ikke brug for det. Jeg køber et tremåneders pensionistkort til alle zoner til 575 kroner, og selv om der er visse begrænsninger med hensyn til tidspunkt, har de sjældent generet mig - men et pensionistkort er måske ikke relevant for din mor?

Unknown sagde ...

Aldrig forstået at vi danskere altid skal opfinde den dybe tallerken hvergang der skal laves sådanne systemer . Hvorfor har man ikke kigget på Oyster Card systemet i London, da man skulle lave et rejsekortet ? Det fungerer uproblematisk for millioner af rejsende hver dag. Mon ikke englænderne godt ville sælge en licens til Danmark ?

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Det er nok i virkeligheden lidt i overkanten for min mor med et tremåneders pensionistkort, for hun kører småture... tre-fire stop eller måske en tur til Lyngby fra Charlottenlund. Men så igen... jeg så et sted, at rejsekortet netop var dyrest til de små ture, så måske var det værd at regne på... :-)

Kim Jørsing: Nej, jeg synes, at det er synd for de ældre, når tingene bliver så komplicerede, at man bliver hæmmet i hverdagen. Det gælder også andre ting. En engelsk licens ville være smart... ;-)

Rasmine sagde ...

Man kan også få et pensionistkort til 3 zoner. Det koster 445 kroner for tre måneder ...

Mia Folkmann sagde ...

Rasmine: Det kunne godt være interessant. Jeg vil lige høre hende - tusind tak for info, Rasmine :-)

Ellen sagde ...

Pyha. Problemet er jo bare, at hvis man en sjælden gang har brug for at tage de offentlige transportmidler, er et rejsekort et must. Vi tager også helst bilen, men skal vi til København, foretrækker vi at tage toget.
Jeg undrer mig også såre over, hvordan man giver en anonym en dummebøde???

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Jeg håber ikke, at alt bliver forholdsvis MERE besværligt, når vi når 80-årsalderen. For så siger jeg tak... ;-)

Madame sagde ...

Hvor er det dog forfærdeligt, at det skal være sådan! Vi var jo så glade for vores klippekort. Jeg har ikke kørt med offentlig trafik efter at de ikke længere kunne bruges

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Ja, klippekortet virkede fint, og det kunne vi alle finde ud af. Men heldigvis gjorde jeg, som Rasmine foreslog og købte et gammeldags pensionistkort til alle zoner. Så kan min mor komme på farten igen... ;-)