tirsdag den 2. marts 2010

Inspirerende børnebøger


Jeg har altid været fascineret af børnebøger. Måske fordi jeg inderst inde gerne vil skrive nogle selv (og hvem ved – måske kommer det en dag). Men jeg tror nu, at det først og fremmest skyldes den grænseløse fantasi, som mange børnebøger rummer - for slet ikke at snakke om de ofte helt vidunderlige illustrationer.

Sommetider sætter jeg mig med en særlig dejlig børnebog med skønne tegninger – og bare nyder dem. Jeg indrømmer også gerne, at nogle af de allerbedste børnebogsplakater jeg igennem tidens løb har fundet, nu er rammet fint ind og hænger rundt omkring i værelserne. Til inspiration og glæde.

6 kommentarer:

Madame sagde ...

Dejligt at læse at jeg ikke er ene om at nyde smukke børnebøger, Mia :-) Jeg har købt flere på vores loppemarkeder i Liseleje, når jeg faldt for skønne illustrationer. Tanken var, at mit lille barnebarn skulle have dem - men de er ikke nået længere end til mine egne reoler ;)
Sikke et dejligt billede!!!

Rimkogeren sagde ...

Jeg deler din fascination. Tilbage i katetertiden tog jeg en del gange udgangspunkt i et folkeventyr, når jeg blev mødt med ønsket: "Fortæl en historie, men det skal være en, du selv laver."

Ellen sagde ...

Skøn illustration, og jeg er helt enig :-)

Jeg har læst og læst for Anna og Aubrey i den forgangne uge - både de gammelkendte og elskede danske, men også mange engelske, som jo er helt nye for mig.
Jeg har ikke fulgt særlig meget med på det danske børnebogsmarked i de sidste 20-25 år, så det er sikkert hamrende uretfærdigt at sige, at englænderne er helt fantastiske til at skrive børnebøger.
Men jeg nød dem i mindst lige så høj grad som børnene...

Jeg syntes også i hine tider for godt 25 år siden, at 'Troldepus'-bøgerne var sjovere at læse op, end Charlotte syntes, de var at høre på - hun kunne slet ikke have, at Troldepus var så fyldt med numre og dermed i hendes øjne uartig :-D

Mia Folkmann sagde ...

Madame, ja det er en skøn plakat, som bibliotekerne i sin tid solgte. Jeg har haft den hængende over mit skrivebord i mange år og glæder mig over den dagligt... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Rimkoger, jeg har læst en masse af de gamle folkeeventyr og elskede dem højt. Jeg nærmest boede på skolebiblioteket og tog alle eventyrbøgerne efter tur... :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen, jeg kender ikke så forfærdeligt mange engelske børnebøger, men "uglen som var bange for mørket" er én af dem, som har nogle meget yndige tegninger.

Jeg har en vis forkærlighed for svenske børnebøger, og jeg skal altid ind og kigge i boghandlere, når jeg er i Sverige... :-)