onsdag den 14. marts 2018

Stephen Hawking

Stephen Hawking er død i nat, og vores verden er blevet et intelligent menneske fattigere.

Jeg har altid været fascineret af den mand, der vidste så meget om ting, jeg ikke selv fatter. Jeg glemmer aldrig, da jeg begyndte at læse hans bog om universet - hvor svært kunne det være... - og efter første kapital måtte jeg give op. Astrofysik er ikke lige mig, må jeg indrømme...

Men hvis man ikke stræber efter viden, bliver man aldrig klogere - og Stephen Hawking holdt aldrig op med at stræbe. Han var  heldigvis også klog nok til ikke at godtage lægernes erklæring om, at han kun havde et par år at leve i - dengang i 1960'erne...

“I believe the simplest explanation is, there is no God. No one created the universe and no one directs our fate. This leads me to a profound realization that there probably is no heaven and no afterlife either. We have this one life to appreciate the grand design of the universe and for that, I am extremely grateful.”
Stephen Hawking

Foto: Nick Rowland

4 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Ja, det er trist, at han er væk, men vi må glæde os over, at verden fik lov at beholde ham i 50 år mere, end lægerne åbenbart troede dengang :-)

Mia Folkmann sagde ...

Fruen i Midten: Ja, du har ret; godt at han var en ulydig patient :-)

Ellen sagde ...

Sådan et menneske kan jeg kun beundre. Ikke mindst hans pragmatiske syn på religion. Eller ikke-religion :-)

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Helt enig! :-)