torsdag den 8. september 2011

Tilbagetransportering



Det er sjovt, at man nogle gange kan blive ført tilbage til et ganske specielt sted og en ganske speciel tid. På gårsdagens gåtur i rusk og småregn var der pludselig noget ved vejret og stemningen, der førte mig tilbage til dengang, hvor jeg som femtenårig gik med aviser.

Jeg ved ikke, hvordan en gåtur på villavejene i Gentofte kan transportere mig til et forstadskvarter i Rødovre, men sådan var det bare. Og det var endda en helt speciel dag, som jeg husker ganske tydeligt.

Det var lørdag eftermiddag, og vejret var altså helt som nu. Gennem et halvåbent vindue hørte jeg klokken slå og radioavisen gå i gang. Hvilket betød, at jeg skulle skynde mig med de sidste aviser, for jeg havde lovet mig selv, at jeg skulle være hjemme klokken 15.00. Lige præcis den eftermiddag var der nemlig en meget interessant portrætudsendelse om fire for mig ret ukendte fyre fra Liverpool:  The Beatles var netop kommet ind i mit liv.

Et kvarter senere var den sidste avis puttet gennem brevsprækken, og jeg drønede på min cykel hele vejen fra Rødovre til Frederiksberg på rekordtid. Styrtede op på 4 sal, vaskede mig og fik tændt for det sort/hvide fjernsyn. Og frem tonede de fire langhårede unge mænd, der kom til at sætte deres præg på min ungdom og var med til at danne grobund for min spirende musikinteresse.

6 kommentarer:

Daisy sagde ...

Sjovt minde :-) og hvor er der løbet meget vand i stranden siden den dag.

Madame sagde ...

Det er fantastisk, at du så præcis kan huske lige denne oplevelse :-) Jeg kan genkende det fra andre oplevelser - fx hvor jeg var, da radioavisoplæseren fortalte, at Elvis Presley var død.

Sussi / Sussinghurst sagde ...

...og et godt valg af dagens melodi. tak for det

Rasmine sagde ...

Den har jeg på en single et eller andet sted, men det var nu på grund af Ticket To Ride, som er på den anden side, at jeg købte den.

Det var nemlig dengang, popmusik stadig var til at holde ud. Jeg var en slags fan (har aldrig haft hysteriske tilbøjeligheder). The Beatles er også knyttet til nogle af mine minder - eller omvendt.

Jeg har også flere gange oplevet, at vejret eller et bestemt lys eller for den sags skyld noget helt tredje helt uskyldigt har fremkaldt minder om en eller anden situation, som ikke engang behøver at være noget særligt. Jeg opfatter det som en slags déjà vu-variant. Det er både sjovt og lidt sært.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Dejlig nostalgi Mia, jeg må have været 7-8 år dengang og var allerede Beatles fan på det tidspunkt, dejligt nummer.
I kærlige tanker, god weekend.

Mia Folkmann sagde ...

Laila: Ja, dengang forestillede jeg mig ikke, at de fire ville blive så kendte som de blev. :-)

Madame: Er det ikke ofte de triste hændelser, der sætter sig så godt fast? Jeg husker f.eks. hvad jeg foretog mig, da Kennedy og Lennon blev skudt. Men åbenbart også en hel masse hverdags"klip"... ;-)

Sussi: Ja, den er så vældig god... :-)

Rasmine: Jeg var også en slags fan uden hysteriske tilbøjeligheder, for jeg havde da billederne fra det hvide album hængende på min væg. Ja, det må være en slags déjà vu-variant - jeg oplever det faktisk tit... :-)

Michael: Ja, de var leveringsdygtige i mange gode sange, de gode Beatles...
Go' weekend til dig også. :-)