lørdag den 10. april 2021

Endelig...!


Endelig en dag uden stærk blæst... Vi bor højt og meget åbent, og derfor skal der ikke meget blæst til, før det bliver for koldt til at arbejde i haven. DET er selvfølgelig noget, der skal gøres noget ved, så jeg har planer!

Men indtil videre forbedrer jeg jord og graver stier tværs over hestemarkerne. Det er hårdt, men sjovt - og mens jeg går og graver og river, lytter jeg til fuglesang og beundrer de store rovfugle, der flyver ganske tæt hen over mig. Af og til så tæt, at jeg får fornemmelsen af, hvordan det må være at være byttedyr... ;-)

Det er fantastisk - og jeg nyder det i fulde drag. Så pyt med ømme skuldre og arme; det er bedre end fitnesscentret, og mens stierne vokser frem i tankerne og i virkeligheden, dukker ideerne op.

Ja, her skal der vokse jordbær... her skal der plantes frugtbuske... og dér... og hyldetræet skal stå i kanten af krattet, lige dér hvor brændestablen ligger. For den skal bruges og flyttes. og så skal der være en terrasse lige hér... Med blåregn og magelige bænke, så man kan ligge og lytte til bierne.

Jeg har hovedet fuldt af planter. Jeg drømmer om stisystemer og vandløb. Jeg ser haveudsendelser hver aften og får endnu flere ideer...

Det bliver bare så godt...!

Jeg har uploadet en lille video på min Youtube-kanal. Hvis du har lyst til at se den, ligger den i playlisten Sofienborg - men du kan også bruge linket lige HER



6 kommentarer:

Deborah sagde ...

Kan godt forstå, du nyder det. Men når det bliver en byrde og kroppen ikke kan, så er det ikke sjovt. Sådan havde jeg det til sidst i mit hus. Jeg ville ellers gerne, men sådan er det. Men lidt misundelig er jeg da, men glæder mig over, at du har fundet "din plads". Håber vi kan ses, når det bliver varmere.

Mia Folkmann sagde ...

Deborah: Jeg vil prøve at lave haven så vild og naturlig, at den efterhånden kan klare sig selv og ikke bliver en byrde. Lige som en skov, som man jo heller ikke går og passer... ikke ret meget i hvert fald.

Det vigtigste for mig er at skabe plads til dyrevenner - for jeg ved ikke noget bedre. :-) Ja, det ville være så fint at ses, når det bliver sommer og dejligt vejr...

Ellen sagde ...

Den slags arbejde er rigtig sjovt, når man har den store lyst til det som du har - og fysikken til det :-)
Og at du kan gøre det nu, kunne tyde på, at I er nogenlunde færdige med at pakke flyttekasser ud?

Mia Folkmann sagde ...

Ellen: Gid vi var... men jeg trængte til at foretage mig noget andet end udpakning og praktiske gøremål... I næste uge skal vi have udskiftet kloak/brønde i forhaven... ikke sjovt!

Ja, den store lyst har jeg... men fysikken ikke helt. Jeg regner med at blive stærk som en okse med tiden... ;-)

Madame sagde ...

Hvor er det spændende med jeres nye have og dejligt, at I får en have, præcis som I gerne vil have den. Blåregn lyder bare så skønt :-) Måske også en masse insektvenlige blomster og buske :-)

Mia Folkmann sagde ...

Madame: Ja, det er noget, jeg har drømt om i mange år. Jeg begyndte på det i mit engelske hus, men dér blev det ved planerne.

Jeg har så mange gode minder om blåregn, for jeg har så tit siddet under sådan én og lyttet til bierne og nydt den dejlige duft.

I det hele taget bliver haven først og fremmest til bier, insekter og fugle - for hvis de er glade, er vi glade :-)