Tak til capac for linket til Trafikstyrelsens KørGrønt råd. Både for miljøets og pengepungens skyld gælder det om at bruge så lidt brændstof som overhovedet muligt.
Jeg kan selvfølgelig varmt tilslutte mig alle de gode råd - og især det sidste med ikke at køre for hurtigt fik jeg testet af på den seneste tur til England.
Vi sneglede os af sted hele vejen gennem Tyskland, for der var vejarbejde på vejarbejde på vejarbejde. Da vi endelig nåede frem til Brugge var det blevet midnat, og vi var dermed mindst tre timer forsinkede. Men til gengæld kunne jeg til min glæde se, at der stadig var en god portion diesel tilbage i tanken.
Vi plejer stort set at nå frem til Brugge på én tank, men denne gang kunne vi komme en god bid videre, så den langsomme kørsel var da godt for noget... :-)
Foto: GU-JO
7 kommentarer:
Spændende, Mia - vil det sige at man skal holde sig under fx 90 km/t på motorveje?
Madame: Det var nu ikke frivilligt, at vi kørte så langsomt - man skal jo tilpasse farten efter forholdene - og normalt kører jeg omkring 120 (i Tyskland må man godt køre hurtigere på de store motorveje). Jeg kan tydeligt mærke på brændstofforbruget, at der er en forskel på f.eks. 110 og 130, som også Trafikstyrelsen skriver...
jeg har fartpilot og jeg kan se, at min bil kører længere på motorveje, fordi jeg har en konstant fart, og om det er 110 eller 130 så ændrer det ikke på forbruget. Til gengæld har jeg prøver at køre på glatte vinterveje med sommerdæk, hvor jeg sneglede mig af sted på almindelige veje med 60 km/timen, det sparede diesel :-)
Også tak fra mig til linket, siden jeg fik bil, der måler forbruget, så synes jeg det er sjovt at få bilen til at køre langt på literen :-)
Lene: Ja, jeg glemte helt at skrive det med fartpilot; det bruger jeg også hele tiden, når jeg kører langt. Det er også med til at spare på forbruget, og jeg har det ligesom dig - jeg synes også at det er sjovt at få bilen til at køre langt på literen... :-)
Nu slipper du ikke for en lille John-historie:
Som taxachauffør skulle han deltage i et 'spar benzin og kør grønt'-kursus, selv om han mente det var spild af tid og penge.
John kørte længere på literen, end underviseren sagde, at han efter kurset skulle være i stand til at komme op på - og længere end det åbenbart var praktisk muligt i den pågældende bil.
Underviseren var sikker på, at der var begået en fejl og bad John om at gennemgå hele programmet igen.
Med samme resultat ...
Underviseren sagde, at det var yderst usædvanligt, og om de to måske ikke skulle bytte job :-D
(Og det er altså ikke fordi John er en dræbende langsom bilist - han er bare god til at køre benzinøkonomisk).
Tak for linket Mia. Det er rart at vide fornuftig kørsel kan betale sig :-)
Ellen: Det var da en herlig historie! Jeg er sikker på, at John har sparet mange penge i årenes løb; det gælder jo om at tilpasse sig trafikken og køre glidende - men jeg kender en del, der kører helt frem til den forankørende og bremser brat op ti centimeter fra.
Irene: Selv tak. Ja, det kan heldigvis betale sig at køre fornuftigt... :-)
Send en kommentar